Hoppa till innehåll

Ska Man Förbjuda Våldsamma Datorspel?


Gäst Jesper93
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst Jesper93

Det vill i alla fall en kristdemokrat göra. http://www.expressen.se/nyheter/kd-vill-forbjuda-valdsamma-datorspel/

 

"Ute i världen har man till och med haft mord på skolor, där eleverna har hållit på med våldsamma datorspel. Det är viktigt att sända en signal att man inte uppmuntrar ens i spelform att ta livet av andra människor, säger Anders Bergsten."

 

så ska våldsamma Datorspel Förbjudas i Sverige eller inte? Diskutera

 

http://m.youtube.com/watch?v=3wbWyBfLBUw

Redigerat av Jesper93
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är så oändligt jävla trött på den här diskussionen. Fan kristdemokraterna är precis så dumma i huvudet som partinamnet antyder. Om man är beredd att ha ihjäl andra människor så beror det på helt andra saker än våldsamma dator-/TV-spel. Vad är nästa steg? Förbjuda film och böcker där folk blir dödade? Förbjuda barn att leka tjuv och polis, cowboy och indianer?

 

[sarkasm] Nä fan banna Minecraft har ni sett hur hemsk och kallt man dödar djur där? Som djurvän tycker jag att det viktigt att vi sänder tydliga signaler att det inte är ok att döda djur på andra sätt än de som regleras i lag, inte ens i TV- och datorspel. Tänk på barnen! [/sarkasm]

Redigerat av Dave37
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med Dave37.
 

"Ute i världen har man till och med haft mord på skolor, där eleverna har hållit på med våldsamma datorspel."
Vad är det för argument?
I 7an hade vi högläsning ur en bok som handlade om en kvinna som blev våldtagen. Så då är det ju självklart att jag ska våldta varje tjej jag ser.
Det är inte datorspel som orsakar våld, det är föräldrarnas uppfostran och/eller grupptryck.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förbjud korkade politiker istället. De som spenderar tid på att försöka förbjuda datorspel,  foliehattar som yrar om chemtrails och CIA, blir upprörda över gamla statyer och whatnot. 

 

Det är lite läskigt att det finns sådana människor i Riksdagen.

Redigerat av Guggo
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej jag förstår inte varför man ska göra det.

 

Men man kanske ska begränsa åtkomsten för 'barn' till att spela typ Postal eller något annat som kan påverka dem när de är såpass 'små'. Med barn menar jag runt åldern 7-13.

 

Enligt mig ska alla människor oavsett kön, etnicitet eller ålder behandlas som individer. Vissa barn kanske hanterar +18 grejer jättebra redan i 12-årsåldern medan andra inte klarar av det förrän de är 35. Jag gillar inte alls tanken på att staten ska åldersbegränsa sådana här saker. Särskilt som det finns inget som stödjer hypotesen att våldsamma spel ökar mordfrekvensen bland barn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt mig ska alla människor oavsett kön, etnicitet eller ålder behandlas som individer. Vissa barn kanske hanterar +18 grejer jättebra redan i 12-årsåldern medan andra inte klarar av det förrän de är 35. Jag gillar inte alls tanken på att staten ska åldersbegränsa sådana här saker. Särskilt som det finns inget som stödjer hypotesen att våldsamma spel ökar mordfrekvensen bland barn.

Har du själv en lösning på hur  man ska gå till väga för att ordna att samhället blir så?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det bör tilläggas att åldersgränser på datorspel inte är reglerat av staten, eller åldersgränser alls om man skall vara petig. Det är rekommendationer. Vissa affärer följer dom, andra inte. De skulle kunna vägra en 45-åring att köpa NHL 2013 och sen sälja GTA IV till en femåring om de känner för det. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...