Hoppa till innehåll

Velomobil


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 68
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Finns det några bilder där man kan se insidan?

Alla modeller är olika förstås, här är en bild och en video på två olika.

 

 

 

 

Guggo: Tänk på en MC också, inget direkt skydd där heller vid olycka annat än om man har skyddsdräkt på sig. Det kan man väl ha här med men det blir obekvämt varmt då. Hjälm bör man ha i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han kanske nämner det i videon, men hur säker är den? En vanlig cykel är ju visserligen mer oskyddad, men går ju också betydligt långsammare. Jag hade inte velat sitta i en sådan där när den voltar i 50 km/h. 

Faktum är att den har ca dubbel så stor centripetalkraft som en cykel om man jämför samma ansträngning. Däremot har den hjul som lutar inåt samt en mycket, mycket lägre tyngdpunkt så jag skulle utan tvekan säga att vältrisken är mycket mindre än för en cykel.

 

Om man nu tycker att 50 km/h är för fort så kan man ju cykla i 25 istället med halva ansträngningen.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste man ha något slags körkort för att åka? Med tanke på att du sa att den åker i 60 km/h så är den ju snabbare än en moppe, vilket man måste ha ett mopedkörkort för att köra

Det är lagligt sett en cykel. 60km/h var hans snitthastighet, han låg ofta i 70-80. Det mesta jag såg i videon var 95 i nerförsbacke. Och det mesta jag stött på på youtube för en vanlig velomobil är något mer än 110km/h nerför, minns inte exakt.

 

Sen så har vi modellen "Varna Diablo III" som inte är praktisk på något sett, utan den är designad enbart för att slå hastighetsrekord för människodrivet fordon. Och det blev 132km/h på raksträcka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser ut att vara en väldigt smart idé. Hoppas den får mer uppmärksamhet i Sverige.

Ja den är ju väldigt okänd nu. Även jag som varit väldigt cykelintresserad i två år hittade den först nu och sprider det exempelvis genom denna tråden Om jag köper en om ett år kommer jag rulla runt i stan och allt folk kommer bli nyfikna och fråga så sprids det ännu mer. Men problemet är som sagt priset, folk köper hellre en bil. Men inte jag!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja den är ju väldigt okänd nu. Även jag som varit väldigt cykelintresserad i två år hittade den först nu och sprider det exempelvis genom denna tråden Om jag köper en om ett år kommer jag rulla runt i stan och allt folk kommer bli nyfikna och fråga så sprids det ännu mer. Men problemet är som sagt priset, folk köper hellre en bil. Men inte jag!

Du är miljövänlig :) som jag jag kunde tagit moppekort men neh. Cyklar istället. Om jag ska längre strecka tar jag bussen.

 

 

Men fint att den fär lilla cykelbilen är miljövänlig :)

Redigerat av Epixa
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du är miljövänlig som jag jag kunde tagit moppekort men neh. Cyklar istället. Om jag ska längre strecka tar jag bussen.

 

 

Men fint att den fär lilla cykelbilen är miljövänlig

Jag cyklar för hälsa/ekonomi/miljö i den ordningen typ, och för att det är härligt. Vad är en "längre sträcka" för dig? Jag cyklade fram och tillbaks till Norge för en månad sen. 520km på en vecka med en dag vila i Norge.

 

Nu ska jag cykla in till Göteborgskalaset, tar typ 35min.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...