Hoppa till innehåll

övervakningskamera


JanLundberg
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag vill installera en övervakningskamera framför mitt hus. Finns det några GDPR-problem eller andra juridiska problem om min kamera fångar andra ansikten?

Vänligen föreslå mig också de bästa övervakningskamerorna som skulle ge valuta för pengarna för ett litet hem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det kan finnas GDPR-problem och andra juridiska problem om din kamera fångar andra ansikten. Enligt GDPR är personuppgifter skyddade och kamerabevakning anses som en behandling av personuppgifter. Om din kamera fångar andra personers ansikten, så samlar du in deras personuppgifter, vilket kan kräva att du uppfyller vissa krav för att vara i linje med GDPR. För att undvika GDPR-problem och andra juridiska problem, är det viktigt att: Informera de som passerar förbi ditt hus om att de blir övervakade och hur deras personuppgifter kommer att användas. Installera kameran på ett sätt som minimerar risken för att fånga andra personers ansikten, till exempel genom att peka den mot din egen egendom. Inte använda kameran för att spela in ljud eller filma in i andra människors hem eller tomt. Det är också viktigt att tänka på att det finns andra juridiska krav som kan gälla för att installera en övervakningskamera, till exempel rättigheterna för grannar och lokala bestämmelser för kamerabevakning.

Redigerat av WilmaNygren
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej Wilma,
Det är verkligen bra. 
Jag uppskattar ditt svar och tackar dig särskilt för detaljerade svar. 

Jag har faktiskt köpt och installerat min övervakningskamera för 2 dagar sedan.

Jag har nu tillstånd att installera en övervakningskamera i mitt hus.

Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...