Hoppa till innehåll

Införskaffa Dödsstraff I Sverige?


Cyper
 Dela

Tycker du att Sverige ska införskaffa dödsstraff?  

184 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

  • Svar 650
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Håller med dig Guggo. Att ge folk fängelse är lyx för dom som är alkisar eller uteliggare. Dom kanske får nån galen j*vla ide om att han ska döda för att få det lite bättre.

 

Raest: Våld skapar våld, det har du helt rätt i. Men tänk så här. Är det rätt att bara våldta nån? Och det är ju inte bara tjejer som våldtas. Även killar. Om nu gängmedlemmarna går och våldtar, mördar och misshandlar så är dom ju helt j*vla dumma i huvudet. Sen kanske fler människor dör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker man ska ha dödsstraff på våldtäkt, mord och grov misshandel. Vanliga saker som stöld eller sånt räcker stora dagsböter och vanlig fängelse.

 

 

Den som våldtar har ett lika förstört liv, dessutom är det inte jämt upp att döda någon för detta. Efter våldtäckt är det lagligt att göra abort, eller har jag fel?

 

Det är bara I vissa fall som misshandel taggas upp nog mycket och gör nån/några invalid. Gör man någon invalid genom misshandel lider av rubbat psyke vilket borde behandlas. Misshadel sker även och oftast, I allafall dom flesta fallen, då flera personer är närvarande. Vilka ska dömas? Dom som var värst? Vad skulle Svenska befolkningen säga om fyra till kanske sex stycken döms till dödstraff p.g.a inblandande I misshandel? Det skulle knappast funka. Och hur ska lagen skrivas? Hur grov ska misshadeln vara för att den ska klättra upp till en nivå där dödsstraff är godtagbart? ''Man misshandlar tills personen är invalid.'' Då måste lagarna göras om helt. Lika är att misshandla någon så dom får hjärn skador eller andra problem. Det skulle även vara ett flertal som blir dömda till döden oskyldiga eftersom mycket kan hända då grupper, stora eller små är inblandade. Hur tolkar vi om det kommer fram ett diagram på hur många osyldiga som blir dömda till döden varje år? Titta på USA bara. Blir svårt att döma.

Går man fram med en kniv och sticker ner någon bevisar nästan det på en gång att personen I sig inte är så frisk. Rehablitering och längre fängelse straff är vad jag själv föreslår på detta.

 

Och när du säger att slå någon på käften så klassas inte det som misshandel. När jag säger ''du har pratat klart'' syftade jag på dit första inlägg som lät en aning dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja man kan göra abort efter våldtäkt. Men sån här våldtäkt som Haga mannen gjorde. Våldtog och misshandla tjejerna då är man f*n inte frisk. Och om man är en grupp kompisar som går på krogen sen misshandlar nån så är det väl för att man är full. Sen vet jag inte om alla ska få dödstraff. Men alla i gruppen går väl kanske inte fram och slår/sparkar. Jag menar att dom här riktigt j*vla rubbade psykfallen borde ha dödstraff. Och har man en gång mördat för att man är rubbad så gör man det troligtvis igen. Man kan ju 'leka frisk' för att komma ut från psykhuset. Nu kommer du kanske tycka att det där var att överdriva men ''folk'' gör så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har all förståelse för argumenten för dödsstraff. Tyvärr väger argumenten mot tyngre. Huvudproblemet med dödsstraff är att straffet är oåterkalleligt. Man kan inte ändra sig när avrättningen väl ägt rum. En person som dömts till livstids fängelse kan i alla fall kompenseras ekonomiskt om det i efterhand skulle visa sig att han eller hon trots allt är oskyldig.

 

Ett rätt stort antal i efterhand bevisligen oskyldiga individer har avrättats i USA. Än idag så avslöjas fall efter fall där personer dömda till döden i sista stund blir frikända efter DNA-analyser.

 

Ett annat argument mot dödsstraff är att mäniskor som vill dö begår fasansfulla brott bara för att på ett smärtfritt och effektivt sätt få dö.

 

Ett tredje argument mot dödsstraff är att det inte är billigare än livsstids fängelse, snarare tvärtom enligt undersökningar från USA.

 

Ett fjärde argument mot dödsstraff är att det inte är mer avskräckande än livsstids fängelse. Själv skulle jag i alla fall definitivt föredra att bli avrättad framför livsstids fängelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Raest: Även om man får gäld efter ett brott som man inte begått så kommer man ändå alltid vara en mördare i folks ögon.

 

Man kan använda hängning så är det inte så smärtfritt.

 

Beror på vilken metod man använder.

 

I fängelset så har man det bra. 3 mål mat om dagen. Kanske tv och tak över huvudet. Det är bara namnet på det som är skräckingivande. Jag tycker då att dödsstraff är mycket mer skräckingivande.

Redigerat av Sv3A
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...