Hoppa till innehåll

Är Alla Lika Värda?


Gäst VilmerDaKing
 Dela

Rekommendera inlägg

En svensk är mer värd än en utlänning så självklart är inte alla människor lika mycket värda.

 

För att folk tolkar värdighet på olika sätt.

Det är ju som jag sa tidigiare, man föds värdig och sen beter mig sig olika i människors ögon.

 

Intolerans är världens stora problem och Dolphin verkar ha ett stort handikapp på just den biten.

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Alla är lika mycket värda. GWB är inte alls mer värd än en 36 åring som jobbar på industri. Säg att vi skippar jobben och pengarna. Då är förmodligen killen på industri mer värd eftersom att han har mer muskler och klarar sig själv bättre. Ni tycks ha hakat upp er på vad folk har för hudfärg, jobb och pengar.

 

Sluta med det!

 

Som jag tidigare förklarade så beror det på hur man värderar människan. Det lustiga är att du säger att alla är lika mycket värda och sen så säger du såhär.

"Då är förmodligen killen på industri mer värd eftersom att han har mer muskler och klarar sig själv bättre"

 

Där värderar du själv människan och i olika värden. Alla är inte lika mycket värda, inser man inte det så är man blind.

Redigerat av tHOORd
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Grund och botten är alla människor lika värda, varför skulle inte alla människor vara lika värda? Varför är någon mindre värd än någon annan. Sedan spelar det ingen roll om man har en viss makt eller inte eller om man dödat någon man är ändå en människa man är ändå ett liv och alla är värda att leva.

Att tex säga att vi svenskar är mer värda en de som invandrar till sverige är dumt att säga för de tänker säkert samma sak om oss. Att säga att någon är mer värd än en annan är som att t.ex döda en som sitter i rullstol bara för att den är mindre värd än en som inte sitter i rullstol. Då är man inne på Hitlers sjuka tänkande om hur olika raser av människor är olika värda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är svårt, skulle svara ja och nej. I teorin ja. Det är en väldigt fin tanke. Men faktum är istället att Paris Hilton inte kan gå tre meter utan att omgärdas av hundratals personer, samtidigt som Agda, 96 sitter ensam i sin lägenhet på ett ålderdomshem.

Så nej, tyvärr är det i praktiken inte så att alla människor är lika mycket värda. Ett annat exempel som liknar det som tHOORd skrev i ett av sina förra inlägg lita grand om att man inte kan värdesätta en människa.

Om en amerikansk soldat dör kriget i Irak får familjen ett X antal hundra tusen, kommer inte ihåg exakt. Om ett cilvilt Irakiskt offer dör p.g.a. av att någon amerikansk soldat handlat fel, fel hus har bombats etc. kan dennes familj också få pengar. Men nu är det inte alla vi pratar om och inga hundra tusen heller, ganska få familjer får bidrag och jag tror maxbeloppet låg på några tusen, kanske 10 k ungefär.

Jag förstår att USA ogärna betalar ut en himla massa pengar till sina motståndares invånare, men det är ett bra exempel på att alla faktiskt inte är lika mycket värda i praktiken.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Grund och botten är alla människor lika värda, varför skulle inte alla människor vara lika värda? Varför är någon mindre värd än någon annan. Sedan spelar det ingen roll om man har en viss makt eller inte eller om man dödat någon man är ändå en människa man är ändå ett liv och alla är värda att leva.

Att tex säga att vi svenskar är mer värda en de som invandrar till sverige är dumt att säga för de tänker säkert samma sak om oss. Att säga att någon är mer värd än en annan är som att t.ex döda en som sitter i rullstol bara för att den är mindre värd än en som inte sitter i rullstol. Då är man inne på Hitlers sjuka tänkande om hur olika raser av människor är olika värda.

 

Många vill att det ska vara så men i verkliga livet så är det inte så, inser man inte det så inser man inte heller vilka problem vi har i världen. Jag förstår inte hur man kan säga att alla människor är lika värde i dagsläget, för allting pekar på att dom inte är det. Sen att man själv tycker att alla människor är lika värda är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Grund och botten är alla människor lika värda, varför skulle inte alla människor vara lika värda? Varför är någon mindre värd än någon annan. Sedan spelar det ingen roll om man har en viss makt eller inte eller om man dödat någon man är ändå en människa man är ändå ett liv och alla är värda att leva.

Att tex säga att vi svenskar är mer värda en de som invandrar till sverige är dumt att säga för de tänker säkert samma sak om oss. Att säga att någon är mer värd än en annan är som att t.ex döda en som sitter i rullstol bara för att den är mindre värd än en som inte sitter i rullstol. Då är man inne på Hitlers sjuka tänkande om hur olika raser av människor är olika värda.

 

Visst alla är inte lika värda sett i vissa människors ögon men vi har alla uppstått på samma sätt vi är alla i grunden lika värda.

Är jag mer värd än dig eller är du kanske mer värd en mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Grund och botten är alla människor lika värda, varför skulle inte alla människor vara lika värda? Varför är någon mindre värd än någon annan. Sedan spelar det ingen roll om man har en viss makt eller inte eller om man dödat någon man är ändå en människa man är ändå ett liv och alla är värda att leva.

Att tex säga att vi svenskar är mer värda en de som invandrar till sverige är dumt att säga för de tänker säkert samma sak om oss. Att säga att någon är mer värd än en annan är som att t.ex döda en som sitter i rullstol bara för att den är mindre värd än en som inte sitter i rullstol. Då är man inne på Hitlers sjuka tänkande om hur olika raser av människor är olika värda.

 

Nej nej, det är inte så jag menar. Du har nog missförstått mig. Jag tycker att alla människor SKA vara lika värda men påpekar att vi inte är det i dagsläget. Det jag menar är att dom som säger att alla människor är lika värda blundar för verkligheten. Det är en sak att tycka att alla ska vara lika värda och det är en annan sak att påpeka att människor redan är lika värda. Förstår du vad jag menar eller blev allt rörigt;>?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har rätt Nico, men att påstå att man är olika värd pga sin ras är sjukt.

 

Där håller jag helt och hållet med dig.

 

Tycker att det är lite märkligt att inte någon av de i denna tråd som hittills skrivit att de tycker så definierat något vidare närmare varför, skulle vara ganska intressant att höra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla är lika mycket värda. GWB är inte alls mer värd än en 36 åring som jobbar på industri. Säg att vi skippar jobben och pengarna. Då är förmodligen killen på industri mer värd eftersom att han har mer muskler och klarar sig själv bättre. Ni tycks ha hakat upp er på vad folk har för hudfärg, jobb och pengar.

 

Sluta med det!

 

Det var en jämförelse (om man tänker som er) eftersom att båda personerna är viktiga någon gång, alltså 50% var. Bush för sitt jobb och Arbetaren för sin kropp.

Båda är lika mycket värda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...