Hoppa till innehåll

Fördelar Och Nackdelar Med 64-bitar Processorer Och Operativsystem


Vitdom

Rekommendera inlägg

Hej, nu har ju GeForce 9600 GT kommit ut på marknaden och då ska jag bygga en ny dator.

 

Jag behöver tips på fördelar och nackdelar med att ha en 64-bitar processor och operativsystem. Jag vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst data-typen

fördelar: systemet blir snabbare och stabilare, men i vanligt hemmabruk märks det inte så mycket.

nackdelar: det kan bli svårt att hitta 64bits drivrutiner till all din hårdvara

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla (tror jag) nyare processorer har stöd för 64bit. Nackdelarna har varit brist på drivrutiner. Men idag tror jag inte att det är några större problem där längre. Enda skulle väl vara vissa program som inte fungerar, men jag tror inte heller de är några man måste ha. I de flesta fall kan operativsystemet tillsammans med processorn emulera 32bit och köra dessa program.

 

64bit är framtiden och jag ser ingen anledning att inte satsa på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska gå över till XPx64 då jag nu har 6GB RAM och jag har inga problem med att hitta drivrutiner.

Men det beror ju också på tillverkaren av produkten om det finns 64bit drivisar.

Om du tittar under filen processer i aktivitetshanteraren så står det *32 efter program som är 32bit (x86).

Det är ntvdm och wow som gör detta möjligt. Samma program som finns i XP x86 som gör det möjligt att köra 16bit program.

Men problemet är att man inte kan köra 16bit program i x64 operativ om det nu inte går med dosbox eller dylikt...

 

So my final answer is. >>>Get x64<<<

För vi är nu på gränsen till att inte ha någon nytta av x86 då man snart behöver +4GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...