Hoppa till innehåll

Kan Man Ha Linux På En Xp Dell Dator?

Rekommendera inlägg

Gäst Glassgubben
Skrivet

Som titeln säger Kan man ha linux på en XP Dell dator?? och i så fall hur får man tag på det?

Gäst Mindtwistah
Skrivet

Klart att det går! Det är väll bara att googla Linux och ladda ner det från deras hemsida.

Varför skulle det inte gå på en XP dell dator. Du kommer helt enkelt att få välja mellan två operativsystem när du startar datorn, Linux och XP.

Skrivet

Det beror på. Vissa saker är linux bättre på. Men gillar utsendet bättre på windows.. Så jag har det.

Och nämn 2 saker varför man inte skulle kunna ha linux på datorn :P

Gäst Glassgubben
Skrivet

1. det står ''made for windows XP''

2.Om jag inte kan ha det på en dell för dom är annurlunda än andra datorer.

Och en till fråga är linux gratis? :D

Gäst Mindtwistah
Skrivet

Det enda dåliga med Linux (Och anledningen till att jag inte skaffar det) är att dem flesta spel är inte gjorde för det. Så om du vill spela mycket så ska du ha XP för det stödjer nästan alla spel.

Gäst Glassgubben
Skrivet

Vissa linux distar är gratis, ubuntu är nog ett bra val för dig, och det är gratis!

Okej men kan du posta en länk till det och en sak till hur mkt minne tar det ? :)

Skrivet

http://www.ubuntu-se.org/drupal/

Hur mycket minne det drar beror på dina konfigurationer, en kompis som pillar rätt mkt med ubuntu (själv kör jag inte ubuntu atm) fick ner sitt till 150mb, och då körde han både IM-klient (pidgin), irc(xchat), hade Firefox öppet och spelade musik i en musikspelare (antagligen amarok). Så det går att få ner det rätt ordentligt, när jag körde drog det kanske 3-400mb, men då hade jag j*vla massa flashiga effekter (totalt onödigt, men roligt:P) och PSade samtidigt (självklart drar det mer när man kör nåt massivt filter, men bara lite regular PSande)

Gäst Mindtwistah
Skrivet

Jag har en fråga nu :P

Om jag installerar Ubuntu eller vad ni nu kallar det, kommer mina filer från XP att kopieras till det?

Så kommer installerade program på XP vara installerade på Ubuntu?

Gäst Glassgubben
Skrivet

Mjo jag tänkte på det också jag tror det eller det kanske kommer upp att det typ står ''vill du föra över dina gamla filer?''

p.s vart kokllar man sitt minne på datorn??

Jag är inte datakunnig

Gäst Mindtwistah
Skrivet

Klicka på "egenskaper" på din hårddisk. T.ex. på den här datorn så högerklickar du på "Lokal Disk C" och klickar på "egenskaper".

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...