💬
Logga in
Fuska.se

Virus?

16 svar · startad

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #1

jag har något slags av virus (tror ja). när jag startar datorn så funkar allt men de verkar som om nånting har spärrat alla jag kan inte hitta virus när jag söker efter det. och så kan ja inte återstäla datorn och kan inte installera nåt och inte formatera om hårdisken eller komma ut på nätet ??

snälla hjäääääääälp

installera kaspersky och sök igen.

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator
↗ till inlägget

jag har något slags av virus (tror ja). när jag startar datorn så funkar allt men de verkar som om nånting har spärrat alla jag kan inte hitta virus när jag söker efter det. och så kan ja inte återstäla datorn och kan inte installera nåt och inte formatera om hårdisken eller komma ut på nätet ??

snälla hjäääääääälp

wAcko*

Lägg märke till det markerade texten..

Du har troligen fått ett virus som är gömd utav en rookit tror jag att det heter.

Men det kanske inte är ett virus, det kan vara nåt fel i systemet?

18 Apr 2008
Nivå 5 · Fuskare

Som raptomex säger det kan vara ett rootkit och det du kan göra du är att fråga ifall du får låna en dator på ett biblotek eller hos en kompis och ladda ner avg anti root kit här http://free.grisoft.com/doc/download-free-anti-rootkit/

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #5

tack för hjälpen men jag har sökt efter virus och den har hittat misstänkta filer och jag kan inte radera dom för dom finns inte typ. jag har letat efter dom där dom ligger dom ligger på typ C:documents and settings\mitt konto\lokala inställningar men jag hittar inte lokala inställningar även fast den finns där.

och så undrar ja bara med de där programmet ska ja ladda ner det på en data sen lägga in det på en skiva sen så installera det på min data?

↗ till inlägget

tack för hjälpen men jag har sökt efter virus och den har hittat misstänkta filer och jag kan inte radera dom för dom finns inte typ. jag har letat efter dom där dom ligger dom ligger på typ C:documents and settings\mitt konto\lokala inställningar men jag hittar inte lokala inställningar även fast den finns där.

och så undrar ja bara med de där programmet ska ja ladda ner det på en data sen lägga in det på en skiva sen så installera det på min data?

Menar du avg rootkit som StriKer länkade till?

Nej, det installerar du i datorn, behövs ej läggas ut på en cd.

↗ till inlägget

rensa dina cookies etc
19 Apr 2008
Nivå 1 · Novis
Trådstartare #8

vart kan ja rensa mina cookies?

↗ till inlägget

vart kan ja rensa mina cookies?

Gör så här;

Start~>kontrollpanelen~>nätverks-och internet inställningar~>internet alltenativ~>ta bort~>ta bort cookies och temp.

Eller när du är ute på webben tryck på verktyg~>internet altenativ.

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Ja eftersom du sa att du inte kunde komma ut på internet på din egen dator så ladda ner det på typ ett usb minne och sedan installera det på din.
Nivå 1 · Novis
Trådstartare #11

Start~>kontrollpanelen~>nätverks-och internet inställningar~>internet alltenativ

verkar vara låst. kan ej komma in på den för när ja klickar på den så händer inget men alla det verkar som om alla saker som skulle kunna fixa min data (kanske de e virus) e typ låst som tex systemåterställning e låst och formatera om hårdissken och det där med cookies ??????????? fattar nada!

e det typ att lämna in den på lagning??

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Start~>kontrollpanelen~>nätverks-och internet inställningar~>internet alltenativ

verkar vara låst. kan ej komma in på den för när ja klickar på den så händer inget men alla det verkar som om alla saker som skulle kunna fixa min data (kanske de e virus) e typ låst som tex systemåterställning e låst och formatera om hårdissken och det där med cookies ??????????? fattar nada!

e det typ att lämna in den på lagning??

Ja, lämna in den på lagning, du verkar ej vara så kunnig i övriga delar i datorer.

Du kan förstöra nått om du testar helt vilt.

20 Apr 2008
Nivå 1 · Novis
Trådstartare #13

nej jag vet ja suger på sånt där när man ska fixa datan.

men annars så e ja ganska bra på de mesta hehe

Nivå 6 · Fuskare

Posta gärna en HijackThis log.

Ladda ner det här: http://www.download.com/Trend-Micro-Hijack...4-10227353.html

En Hijackthis logg kan visa mycket mer skräp än vanliga anti-virus program, det visar vars problemet kommer ifrån. Att ta bort det är en annan fråga ;)

När du startar upp det så trycker du "Do a system scan and save a logfile", sen postar du den här.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

notera att är en skyddad mapp och kommer inte att visas. däremot om du skriver in

C:\documents and settings\mitt konto\lokala inställningar\ i adressfältet i utforskaren så borde den komma upp, annars kan du ändra en inställning på kontrollpanelen>mappalternativ>Visning>"visa dolda filer och mappar"

funkar inte detta kan du fråga en datoransvarig t.ex på skolan, eller dina föräldrar. om ingen av dem kan lösa problemet kan du ju alltid söka på google.se efter lösningar

föresten? är du administratör på datorn? det kan vara problemet

om inte gör följande:

1. starta om datorn.

2. när datorn startar så kommer det stå någonstans på skärmen typ tryck F2 för det och F12 för det...

tryck F8

3. starta felsäkert läge (inte felsäkert läge med kommandotolk eller felsäkert läge med nätverk, eftersom om det är vad jag tror att det är så kan viruset utnyttja sig utav att det inte finns något skydd och kan då ladda ned fler dumma filer)

4. gå in som administratör (det alternativ som du inte kan välja när du kör windows normalt)

5. gå in på kontrolpanelen

6. ändra ditt konto till administratör

7. starta om datorn

8. gå in på ditt konto

9. kill that stinkin virus lol

10. eller byt antivirus program till något som klarar av att ta bort, hmm vad skulle det kunna vara? har du testat Avast® Pro/Home Edition?

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

guthian: Det där är ännu mer avancerat än att ta bort cookies, och han var inte så bra på datorer.

Om du inte vet vad du gör x3n0n, så gör det inte.

som sagt följ odets råd och installera Hijackthis

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in