Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet (redigerat)

Jag använder assembleraren som kommer med i MinGW GCC för att assemblera min kod(assembler), jag får en objektkod men jag vill komma till steget då jag har en exekverbar fil för Windows(.EXE filformat).

Jag har lyckats göra en exekverbar fil med c++, men då gjorde den det automatiskt åt mig.

Okej, nu har jag lyckats länka objektkoden! :) Men om det finns något annat sätt en det jag använde(använde gcc med "gcc -o utfilnamn.exe objektkodfilnamn.o") så får ni väldigt gärna säga det.

Redigerat av Vitdom
Skrivet

Jag använder assembleraren som kommer med i MinGW GCC för att assemblera min kod(assembler), jag får en objektkod men jag vill komma till steget då jag har en exekverbar fil för Windows(.EXE filformat).

Jag har lyckats göra en exekverbar fil med c++, men då gjorde den det automatiskt åt mig.

Okej, nu har jag lyckats länka objektkoden! :) Men om det finns något annat sätt en det jag använde(använde gcc med "gcc -o utfilnamn.exe objektkodfilnamn.o") så får ni väldigt gärna säga det.

Vad menar du med att länka? för jag förstog riktigt inte... menar du att när du öppnar programmet så öppnas något annat? Isåfall så finns det olika slags binder, sök bara på google.

Skrivet (redigerat)

Det heter inte binding på engelska.

Ordet länka i detta sammanhang heter i engelskan Link och som verb Linking.

Och processen för att till exempel att få en exekverbar fil från en högnivåspråkskod som C++:

1. Skriv källkod
  2. Kompilera till assembler kod
  3. Assemblera till maskinkod för att få en objektkod
  4. Länka för att få en exekverbar maskinkod
Jag vet inte exakt vad länkaren gör när den länkar, men jag vet att detta är processen för att få en exekverbar maskinkod. Kanske någon som vet kan tala om för mig vad den gör när den länkar.

Och nej, jag hittar inget på google. Nu hittade jag det på wikipedia!

Redigerat av Vitdom
  • 3 veckor senare...
Skrivet

Vad menar du med att länka? för jag förstog riktigt inte... menar du att när du öppnar programmet så öppnas något annat? Isåfall så finns det olika slags binder, sök bara på google.

Om du inte förstår: svara inte.
Skrivet

Det heter inte binding på engelska.

Ordet länka i detta sammanhang heter i engelskan Link och som verb Linking.

Och processen för att till exempel att få en exekverbar fil från en högnivåspråkskod som C++:

1. Skriv källkod
  2. Kompilera till assembler kod
  3. Assemblera till maskinkod för att få en objektkod
  4. Länka för att få en exekverbar maskinkod
Jag vet inte exakt vad länkaren gör när den länkar, men jag vet att detta är processen för att få en exekverbar maskinkod. Kanske någon som vet kan tala om för mig vad den gör när den länkar.

Och nej, jag hittar inget på google. Nu hittade jag det på wikipedia!

Själv rekommenderar jag att att använda ett IDE, t.ex. Code::Blocks (i samband med MinGW).

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...