💬
Logga in
Fuska.se

Namnet På Vårat Solsystem

27 svar · startad

↗ till inlägget

Ett solsystem är ett antal planeter som snurrar i en ellips runt en stjärna (omloppsbana). Galax = ett område med billioner stjärnor.

Det solsystem vi ligger i har inget namn ? Kalla det för Solsystemet.

Jo, det har namn, och det heter solsystemet. Till skillnad från vad många tror, så är Solsystemet ett STJÄRNSYSTEM, inte ett solsystem. Solsystem är namnet på vårat stjärnsystem, då våran stjärna heter Sol.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Tycker vi döper om vårt solsystem till "PROPERTY OF THE UNITED STATES OF AMERICA... AND MAYBE USSR..."

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

JA det heter väll bara solsystem.

19 Dec 2008
Nivå 13 · Mästerfuskare

antar att det inte hjälper att jag säger likande grejer för att idioterna i denna tråd ska fatta. men jag försöker endå.

den stjärna som vi kallar solen heter Sol, Sol är våran sols namn, den heter Sol på engelska (engelskt uttal: [såll]) också och på alla andra språk, alltså inte Sun eller något i den stilen.

det råkar vara så att vårat svenska språk gör det hela jävligt komplicerat.

vårat solsystem heter Solsystemet, inte för att det inte har något namn, utan för att det är ett planetsystem som kretsar runt stjärnan med namnet Sol.

för att göra det jävligt tydligt tar jag det på engelska:

the name of the star which we call the sun has the name Sol, Sol is the name of our sun. our sun sytem is therefor called "the Sol system", because it's a planet system which orbits around the star with the name Sol.

Senast ändrad:

20 Dec 2008
Nivå 11 · Veteranfuskare

Inte Solar då ? "The Solarsystem" ? Eller bara jag som fått fnatt ?

21 Dec 2008
Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

tyst nu, hade jag skrivit det hade de inte fattat vitsen ändå. ;)

Senast ändrad:

22 Dec 2008
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

tyst nu, hade jag skrivit det hade de inte fattat vitsen ändå. ;)

Rätt ska vara rätt. x'P

' Fnatt '

alla som har spelat spore och kommit ut i rymden borde iallafall veta att ett solsystem och en galax inte e samma sak :P

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in