Hoppa till innehåll

Vista Home Premium X86 Eller X64


RazerInc

Rekommendera inlägg

Har nu fixat dator delar och har en annan fråga.

vad är skillnaden mellan x86 och x64?

och vilket skulle vara bäst för mig?

Datan är tänkt till spel och chatt (om de svaret behövs)

tar med en länk till dator delarna (om det behövs)

Länk till tråd med dator delar; http://www.fuska.se/forum/Bygga_Dator_-t112941.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man ska spela så reckomenderar jag x64 då det klarar mer än 4 GB RAM. x64 är framtiden. Och sak samma om x64 inte är så kompatibelt alla ggr. Men det har ju med framsträvan att göra. Man lägger inte till onödig 16 bitars kod i operativet bara för att det ska klara 16 bitars program. Den koden slöar ner operativet...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag använder x64 och iaf än så länge så har jag inte använt något spel eller program som inte funkar på min dator. Nu har jag ju inte provat spel från win95 tiden och dylikt men jag använder många icke "normala" program som funkar klockrent.

Kort och gott vet du att du ska använda något mindre "normalt" program så googla och kolla om det funkar på vista x64 men ska du bara som du säger spela och chatta så kör på 64bitars det är som TheDarkElf säger x64 är framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag använder x64 och iaf än så länge så har jag inte använt något spel eller program som inte funkar på min dator. Nu har jag ju inte provat spel från win95 tiden och dylikt men jag använder många icke "normala" program som funkar klockrent.

Kort och gott vet du att du ska använda något mindre "normalt" program så googla och kolla om det funkar på vista x64 men ska du bara som du säger spela och chatta så kör på 64bitars det är som TheDarkElf säger x64 är framtiden.

tack för alla svaren =) blir vista x64 =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

64bitars os använder mer ram då de lagras heltalen i dubbelt så stora delar, 8bytes istället för 32bytes.

32bitars (x86) använder mindre minne, men har då en gräns på 3GB ramminne (det finns möjlighet för mer) eftersom 32bitar kan hålla upp till 4Gi stora tal och av det används en del till hårdvaran. Kvr att använda till minnesaddresser är alltså 3GB. 64bitar är främst för att kunna utföra stora uträkningar i ett steg istället för i två som man var tvungen i 32bitars. I vissa fall är det bättre, i vissa sämre.

 

Jag håller mig undan från Vista, gillar inte alls det os:et. Första testet sa jag nästan blä högt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

64bitars os använder mer ram då de lagras heltalen i dubbelt så stora delar, 8bytes istället för 32bytes.

32bitars (x86) använder mindre minne, men har då en gräns på 3GB ramminne (det finns möjlighet för mer) eftersom 32bitar kan hålla upp till 4Gi stora tal och av det används en del till hårdvaran. Kvr att använda till minnesaddresser är alltså 3GB. 64bitar är främst för att kunna utföra stora uträkningar i ett steg istället för i två som man var tvungen i 32bitars. I vissa fall är det bättre, i vissa sämre.

 

Jag håller mig undan från Vista, gillar inte alls det os:et. Första testet sa jag nästan blä högt...

testat vista på den senaste tiden? vista är ganska bra nu med alla bug fix och de, och har drivrutiner för allt (nästan)

"Vista är framtiden" eftersom xp inte säljs så mtk, och de kommer med fixar varje månad. Iaf tills windows 7 kommer

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...