Hoppa till innehåll

Atomernas Bindningar Till Molekyler Och Magnetiska Kraftfält


Vitdom
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej.

Har två frågor som jag behöver hjälp med att hitta svaret till.

 

[LÖST]Den första är hur atomer kan bindas ihop till molekyler, vad är dessa bindningar och hur uppstår dem. [LÖST](Har också en fråga om hur bindningarna kan brytas men den är inte lika viktig.)

Hör löst detta nu, atomer kan bindas samman till molekyler med Jonbindningar, Kovalenta bindningar och Metallbindningar.

 

[OLÖST]Den andra är hur magnetiska kraftfält(engelska Magnetic containment field) fungerar, formlerna för dem. Hittar inga svar på denna fråga alls när jag söker på google. Men jag kommer ihåg att jag läst någonstans att det har använts i fissionsbomber eller liknande för att hålla isär reaktanterna för att motverka en reaktion tills en viss tidspunkt. Eller så var det så att de använt det i CERN för att hålla antipartiklar på avstånd från vanliga partiklar.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

bindningar bryts när man tillför energi. när du t.ex. hettar upp ett ämne så får partiklarna, i detta fallet atomerna, mera energi och blir varmare. värme hos ett ämne är ju friktion och då alltså rörelse hos partiklarna så atomerna rör sig snabbare mot varandra och bildar mer värme. när tillräckligt mycket energi tillförs till en molekyl kommer atomerna i den få så mycket rörelseenergi att de sliter sig loss från sina bindningar och hamnar i så kallad atomär fas. det är samma princip vare sig du låter ämnet i fråga genomgå en fysikalisk eller kemisk förändring.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...