Gäst Swedishmoose Skrivet 5 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2010 Hej Jag undrar om någon vet vad max storleken på bil däck är då den fortfarande får köra på landsväg? Jag är tacksam för ett snabbt svar. ps: Jag har googlat men hittade inget. MVH Swedischmoose. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 5 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2010 Står nog på www.vv.se Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Swedishmoose Skrivet 5 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2010 Står nog på www.vv.se Jag har redan kollat där det finns inget! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 5 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2010 Fan ^^ testa att fråga bilprovningen då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rullis Skrivet 5 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2010 1.6 mm är det minsta 3 mm har man på vinterdäck (så i guess 3 mm) eller menar du i tum? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 5 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2010 1.6 mm är det minsta 3 mm har man på vinterdäck (så i guess 3 mm) eller menar du i tum? Är det mönsterdjupet han menade? Det fattade inte jag det för >_> Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 5 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2010 "Registrerade dimensioner Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbeviset del 1. Alternativa dimensioner En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande. Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken - är typgodkända, - uppfyller kraven på belastningsförmåga, - uppfyller kraven på hastighetskapacitet och - är av samma typ. Dessutom skall däck och fälg - ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser, - ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning, - ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och - täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper." Det står alltså i bilens registreringsbevis vilka mått som gäller på däck(och fälgar). Läs där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 5 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2010 Tänkte srkriva ett par saker som Guggo nämnde där. Hehe, jag säger bara då det.. Volvo raggare med sina bottsänkta 740s... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Swedishmoose Skrivet 6 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Februari 2010 Jag menar inte mönster djupet eller så utan hur många tum som var max för bilen då den fortfarande får köra på väg. Guggo svarade på detta och jag är tacksam för det! PS: Ursäkta om jag var lite dålig på att förklara vad jag menade. MVH: Swedishmoose. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.