💬
Logga in
Fuska.se

Betyg I Bild?

37 svar · startad

Trådstartare #1

Vissa ritar ju inte bra. vissa ritar sjukt bra. jag har haft bild länge nu i skolan. Men jag har aldrig blivit bättre.

Även om ja försökt att verkligen angagera mej i arbetet. och jag tycker det är helt förbannat dåligt att man får betyg i det.

Är man bra så får man bra betyg och antagligen liite bättre framtid.

Är man skitdålig så får man väl IG eller annat och då får man liite sämre i framtiden..

Väldigt onödigt.

Är det verkligen rätt? - Kanske ska vara i debatt ämnet. snälla kan en MOD flytta den då?

för ja vet inte om ja satt den rätt..

Senast ändrad:

Jag tror inte att betygen i bild går ut på att man ska rita snyggt utan kunna en massa tekniker och grejer.

Jag gör mitt bästa men jag får fortfarande bara G -.-

Bildbetyget ska så vitt jag vet grunda sig på mest på

kreativitet och hur pass mycket man engagerar sig i arbetet,

och inte på huruvida man är duktig på det eller ej.

Senast ändrad:

Trådstartare #5
↗ till inlägget

Bildbetyget ska så vitt jag vet grunda sig på mest på

kreativitet och hur pass mycket man engagerar sig i arbetet,

och inte på huruvida man är duktig på det eller ej.

Så tar våran Bildlärare det INTE.. Hon säger att man måste försöka sitt bästa. när ja visade en bild ja gjort mitt bästa på.

Känns ju fel ändå.

Tycker det är helt fel att bild och idrott ska ha något att göra med var man ska få studera i framtiden. En vän till mig blev påkörd av en bil som liten och har därefter haft problem med sina ben så att han inte har kunnat delta på idrotten under hela sin gymnasietid. Han är heller inte särskilt bra på bild och fick ett riktigt lågt betyg där också. Universitet han tänker söka till har väldigt höga krav och på grund av dessa två IG:n reduceras chansen att komma in rejält.

↗ till inlägget

Tycker det är helt fel att bild och idrott ska ha något att göra med var man ska få studera i framtiden. En vän till mig blev påkörd av en bil som liten och har därefter haft problem med sina ben så att han inte har kunnat delta på idrotten under hela sin gymnasietid. Han är heller inte särskilt bra på bild och fick ett riktigt lågt betyg där också. Universitet han tänker söka till har väldigt höga krav och på grund av dessa två IG:n reduceras chansen att komma in rejält.

I helvete att han fick IG i idrott på grund av fysiska handikapp.

Så ska det inte gå till. Och bild (borde kallas konst, för att spegla engelskans art)

ska heller inte bedömas på hur duktig man är. Då har det gått snett någonstans.

Han kunde helt enkelt inte få betyg i idrott eftersom han inte har deltagit.

Betyget i Idrott & Hälsa får man väl räkna bort när man ska söka till universitet/högskola?

↗ till inlägget

Betyget i Idrott & Hälsa får man väl räkna bort när man ska söka till universitet/högskola?

Han ska inte behöva få ett IG i Idrott även om han har ett fysiskt handikapp. Han borde få någon sorts specialundervisning, det erbjuder iallafall min skola.

Jag suger på att rita/måla men ändå får jag G i det. ^_^

Klart man sak få betyg i idrott och bild. Man kan alltid få G i Idrott och Bild, även om man kanske har Parkinson och ritar som en kratta kan man alltid sträva sig till ett G. Om jag tex suger på matte och har dyskalkyli borde inte jag betygsättas i det ämnet då? (vet att matte är ganska mkt viktigare än bild men ni fattar vad jag menar)

8 Mar 2010

Konstnärer kan bli riktigt kända om dom ritar slarvigt...

Allting som ritas med penna är en egen smak av konst.

Bara man har viljan att tro det.

det finns folk som är dåliga på matte och historia, ska vi ta bort de ämnena också?

↗ till inlägget

det finns folk som är dåliga på matte och historia, ska vi ta bort de ämnena också?

Nej, men det är ämnen där man kan bedöma rätt och fel.

1+1 är två. Berlinmuren föll 1989. Konst kan man inte bedöma på samma sätt,

då det baseras helt på enskilda uppfattningar och tycken.

↗ till inlägget

Enligt min idrottslärare så går handikappade efter ett helt annat system i idrotten, så om han har fått IG pga sitt handikapp så är det skolan som gör fel.
↗ till inlägget
↗ till inlägget

läraren ska vad jag vet i bild bedöma hur pass väl man använder vissa tekniker och kreativiteten. något som f.ö. är precis lika lätt/svårt att öva på som andra ämnen. dessutom är det bra övning inför kommande studier där allt inte handlar om ren fakta, utan även om att tänka själv.

ang. idrott tycker jag det är som precis vilket annat ämne som helst, ser ingen större skillnad på att få 10 rätt på ett prov och springa under 10 minuter på en löprunda.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

vadå tycke och smak... antingen är väl en linje rät eller inte. En kub ser ut på ett speciellt sätt, på samma sätt föll berlinmuren ett speciellt år. Bild i högstadiet handlar mest om ritteknik, bildligt berättande och seende, att använda olika redskap och kanske lite historia. Att du sedan har ett personligt uttryckssätt eller analyserar bilder med egna tankar ska bara ge ett högre betyg.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

vadå tycke och smak... antingen är väl en linje rät eller inte. En kub ser ut på ett speciellt sätt, på samma sätt föll berlinmuren ett speciellt år. Bild i högstadiet handlar mest om ritteknik, bildligt berättande och seende, att använda olika redskap och kanske lite historia. Att du sedan har ett personligt uttryckssätt eller analyserar bilder med egna tankar ska bara ge ett högre betyg.

Men herregud, det varierar väl helt från skola till skola och lärare till lärare vad bildlektionerna faktiskt

innehåller. 9:an på min gamla skola håller t.ex. på med foto och film och skit, vilket vi aldrig gjorde.

Och även om man är riktigt jävla kass på att rita kan man ta åt sig av den tjockade texten. -_-

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Men herregud, det varierar väl helt från skola till skola och lärare till lärare vad bildlektionerna faktiskt

innehåller. 9:an på min gamla skola håller t.ex. på med foto och film och skit, vilket vi aldrig gjorde.

Och även om man är riktigt jävla kass på att rita kan man ta åt sig av den tjockade texten. -_-

Jag förstår inte var du vill komma. Att man håller på med film och foto är jättebra. Fotografisk bild och rörlig bild är också en stor del av bildämnet, och de innehåller ju regler och redskap precis som vanligt måleri. Jag reagerade på ditt inlägg att man inte kan bedöma hur duktig någon är i bild för att det bara är upp till tyckte och smak. Jag anser att det finns rätt och fel inom bildkonsten också. Det finns alltid kriterier.

Om det är som du säger, så finns det alltså en helt fri uppgift där man får göra precis vad man vill och sedan betygsätter läraren konstverket och det kan jag inte tro en sekund på. Det finns i bildämnet riktlinjer till betygssättning precis som i alla andra ämnen.

Att man sedan inte bör ha bild för att vissa är dåliga på att rita tycker jag inte håller, det är ju något man kan vara sämre eller bättre på och något man kan öva på om man vill höja sina betyg...återigen precis som i alla andra ämnen.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in