Hoppa till innehåll

Hårdrock Och Metal


Rekommendera inlägg

Med anledning av diskussioner i andra trådar, vill jag starta en ny tråd här. Jag har märkt att många medlemmar här är av den förvirrade och helt felaktiga uppfattningen att hårdrock och metal inte är samma sak. Det ÄR samma sak! Ni som påstår att det inte är det, får allt ta och ge några vettiga argument för ert påstående. Alltså, jag menar, ni får definiera hårdrock och metal var för sig och visa vad skillnaden är.

Redigerat av Rumiko
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är verkligen inte samma sak!!

t.ex metallicas gamla skivor som t.ex "master of puppets" det är metal, och deras "Black Album" är typ hårdrock.. och på dom 2 hör man tydlig skillnad på musiken

Du har fortfarande inte förklarat skillnaden! Bara för att två skivor av samma band låter olika, så betyder inte det att det är två olika musikstilar. Om jag får kalla in min sakkunniga igen, alltså min sambo som är 28 och har varit hårdrockare sen han var 7, så hälsar han att båda skivorna är thrash metal, men att Master of Puppets är snabbare och tyngre och inte alls lika mainstream och tillrättalagd som The Black Album är.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

JAg o Rumiko hade ju en diskussion i hårdrock lr metal tråden o jag förlorade den diskussionen eftersom att hon hade för bra argument att övertyga mig med.Så det är alltså SAMMA SAK

He he...det trodde jag inte, men tack i alla fall. Det är verkligen tecken på mognad att man kan erkänna sig besegrad i en diskussion. Och jag som trodde du fortfarande höll på din sak. Hoppas jag inte fick dig att känna dig alltför tillintetgjord, för det var inte meningen. :D Kram på dig i alla fall!

 

Och till den som tänker anmäla för att jag skrivit två inlägg i rad: Jag gjorde det därför att jag citerade två olika inlägg, så det fick nödvändigtvis bli så.

 

I övrigt vill jag säga att ni som opponerar er mot min åsikt allt får ta till bättre argument än "är du tondöv" och "det är skillnad".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är skillnad på metal och hårdrock, dock är skillnaden svår att förklara, rent musikaliskt.

Men om vi ska jämföra band så kan vi väl säga.. Beatles, det är tydligen rock. Sen kommer band som t.e.x Led Zeppelin, det är hårdrock. Sen kan vi väl säga.. Marilyn Manson, det är metal, eller kanske heavy-metal snarare.

Sen finns det ju jättemånga olika sorters metal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Haha, jag motsäger mig själv såg jag nu. Ta en titt på min signatur så förstår ni.

Ja, just det. Det går inte att dra en gräns mellan hårdrock och metal. Orden används med samma betydelse i litteratur och media. Har sett hur många exempel som helst på det. Varför är Led Zeppelin hårdrock och inte metal? Marilyn Manson spelar goth metal, inte heavy metal. Redigerat av Rumiko
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Rumiko @ 26/04-2004 13:57:41)

Haha, jag motsäger mig själv såg jag nu. Ta en titt på min signatur så förstår ni.

Ja, just det. Det går inte att dra en gräns mellan hårdrock och metal. Orden används med samma betydelse i litteratur och media. Har sett hur många exempel som helst på det. Varför är Led Zeppelin hårdrock och inte metal? Marilyn Manson spelar goth metal, inte heavy metal.

Nja, goth metal skulle jag inte säga. Industriell snarare. Goth låter på ett annat sätt tycker jag. Men okej, vi säger Rammstein då. Det är väl ändå Heavy Metal?

 

Och om Led Zeppelin, dom spelar helt enkelt inte tillräckligt "hårt" eller vad man ska säga, för att klassas som metal.

Hårdrocken tillägnas dom äldre artisterna, Zeppelin, Jimi Hendrix, Guns 'n Roses, Ozzy/Sabbath(DÄR kan man dock diskutera om metal eller hårdrock tycker jag), AC/DC o.s.v. Det är dom artisterna som är hårdrock. Och inte metal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...