Hoppa till innehåll

Köpt En Fågel


Ryssfemma
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej, söker en person som har erfarenhet av att sköta en fågel.

 

Precis köpt en undulat, cirka 3 månader gammal är den. Jag försöker få den och bli tam, jag har låtit den att stiga ur buren och flyga runt men den kommer inte tillbaka förens den blir riktigt riktigt hungrig.

Den verkar vara rädd för människor och har svårt att lita på dem, mot mig är den mindre stressad men minsta rörelse så får den panik. Köpte ju den ifrån en zoobutik och hur dem sköter fåglarna är inte på bästaste sättet tror jag.

 

Jag vill få den och bli tam så att den kan sitta på min hand t.ex, någon med erfarenhet som kan ge lite tips?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Släpp inte ut den förrän den känner igen familjen. Sitt vid buren, prata med den lugnt, uppför dig normalt.

Låt handen dingla innanför buröppningen när den har vant sig vid att du är nära, men försök inte ta i fågeln, låt den vänja sig vid din hand. Långsamt kan du börja ha lite mat i handen. Sen när den inte har några problem med att umgås med handen kan du böra ta ut den smått.

 

Det lär ta 1-3 månader att få den sådär tam som du vill ha den. Har du tur kan du kanske få den att upprepa saker den hör, men underlater är väldigt långsamma på att lära sig sånt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ OP: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning, där är allt du behöver för att få den att göra vad fan som helst.

 

Släpp inte ut den förrän den känner igen familjen. Sitt vid buren, prata med den lugnt, uppför dig normalt.

Låt handen dingla innanför buröppningen när den har vant sig vid att du är nära, men försök inte ta i fågeln, låt den vänja sig vid din hand. Långsamt kan du börja ha lite mat i handen. Sen när den inte har några problem med att umgås med handen kan du böra ta ut den smått.

 

Det lär ta 1-3 månader att få den sådär tam som du vill ha den. Har du tur kan du kanske få den att upprepa saker den hör, men underlater är väldigt långsamma på att lära sig sånt.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Undulat#F.C3.A5_undulaten_tam

 

Få undulaten tam

 

För att få en undulat tam krävs mycket tålamod, ju yngre undulaten är desto bättre går det, detta för att den blir mer präglad.

 

Det som kan vara bra att börja med är att sitta vid buren och tala lugnande med den. När den vant sig vid din tillvaro, kan du sticka in ett finger mellan gallren på buren. Med tiden vågar den gå fram och börjar noppra på fingret. Om den biter hårt, ska du inte skrika till eller göra några hastiga rörelser. Du kan också sticka in handen (halva handen till att börja med) och sitta helt stilla. Vissla till den och upprepa dess namn, så den lär sig din stämma. När den inte längre skräms av handen, kan du sticka in den lite till. Med tiden tar den mod till sig att gå till handen. Ha gärna lite frön eller liknade på handen, så den har lite gott att äta. När du är säker på att den är tam, kan du släppa ut fågeln i rummet. Låt den flyga in när den vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför kollar man inte sådant här innan man skaffar ett djur? :>

För att man bara vill ha utan att tänka på hur man ska göra med "saken" sen.

 

Ville ha fåglar ett tag för längesen, köpte en fet jävla bok innan. Kom fram till att jag inte orkade städa efter en fågel då det blir ganska skitet och sen så skulle antagligen fågeln bli mosad av någon oförsiktig familjemedlem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har haft fåglar innan, var ganska liten då så förstod inget. Men det är riktigt sköna djur och vara i närheten till sen att lära dem massa nya tricks. Jag kan ju grunderna förstås hur man ska sköta dem, vad som är bra för dem i kosten, men att träna dem är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Något man VERKLIGEN inte ska göra är att prata med dom med olika röster.

Fåglar är inte jättesmarta och börjar tror att dom är omringade av folk och få panikångest.

Samt så om du använder en t.ex babyröst hela tiden så känner dom inte igen din riktiga röst när du väl ropar på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...