tycker ni att det är bra att det har blivit ändrat teglerna/ testet för EU mopparna?
jag bryr mig inte eftersom att jag ska ha 125:a. det måste man ändå vara 16 för, och dessutom får man köra fortare lagligt då ;)
tycker ni att det är bra att det har blivit ändrat teglerna/ testet för EU mopparna?
jag bryr mig inte eftersom att jag ska ha 125:a. det måste man ändå vara 16 för, och dessutom får man köra fortare lagligt då ;)
Tror inte detta hör hemma i debattforumet riktigt, flyttar till Allmänt.
↗ till inläggettycker ni att det är bra att det har blivit ändrat teglerna/ testet för EU mopparna?
Man måste inte vara 16 för att köra eu-moped, dock så måste man nu ha ett AM-körkort.
Själv så har jag 25/30-moppekort och jag tycker det är bra då jag lärt mig en massa, speciellt bra då jag kan köra bättre i trafiken och så blir det lite lättare då jag ska ta bilkörkort!
Äre inte från 15 år man får köra moppe?
↗ till inläggetJo. TS har missuppfattat det hela. Men Rock N' Roll ändå. Typ. Eller nåt...Äre inte från 15 år man får köra moppe?
ok det var från o med i oktober man inte kan köra eu moppe förrens man blir 16 :lol: my bad. med jag blir 15 i oktober.
↗ till inläggetok det var från o med i oktober man inte kan köra eu moppe förrens man blir 16 :lol: my bad. med jag blir 15 i oktober.
Nej, det är inte alls så. Inget händer i oktober, förra året så blev det så att man måste ha AM-körkort. Det kunde man börja ta då man var 14,9 månader. För att ta kortet måste man vara 15.
Är det inte också att man kan göra teorier och sånt men skriva provet när man är 15 för moppe?
Ja, man måste göra provet då man är över 15, så är det.
Couldn't care less då moppepojkar är det vidrigaste som finns på högstadiet. Usch.
Moppe är så jävla överdrivet och överskattat! Cykel for the win. (Numera buss men cykel > moped)
Men det snackas ju om att höja till 16 år på grund utav alla olyckor med moppe boysen som kör trimmad på fyllan utan hjälm, dock så är inget bestämt men det kan mycket väl komma inom ett år. Det är fan värt att skita i moped och ta lätt mc istället, visst kortet är dyrare men det behöver inte vara mycket dyrare, jag fick mitt kort för 7000kr och jag betalar 3000kr i helförsäkring och 350kr i skatt, så det blir billigare i längden. Moppe försäkringen gick på 5,5k om året.
jamen alla på gotland snackar om eu moppen och säger oktober blabla bla. kan det vara så att det bara gäller på gotland eller kan de vara ett rykte?
För att få åka Moped Klass I (EU moped) så måste du ha ett AM-kort. För att göra AM-korts provet måste du vara 15 år, men när du är 14 år och 9 månader får du göra teori utbildningen och den praktiska utbildningen.
Teori utbildningen består 10 timmars teori (har jag för mig).
Den praktiska utbildningen består av 4 timmars körning.
Med ett AM-kort får man också köra Moped Klass II, traktor och motorredskap klass II.
Det du snackar om, om Oktober behöver du inte bry dig om. Det var förra året för 94:orna. Innan Oktober 2009 så fick man åka Moped Klass II utan något som helst förarbevis eller utbildning.
↗ till inläggetFinns inget värre än högstadiekillar som kommer med sina cyklar för att stegra och tro att dem är coola med sina cykelgäng.Couldn't care less då moppepojkar är det vidrigaste som finns på högstadiet. Usch.
Moppe är så jävla överdrivet och överskattat! Cykel for the win. (Numera buss men cykel > moped)
Lätt mc är sen mycket bättre att ta. Inte nog men att du lär dig en del trafikregler ifall du ska plugga till B körkortet, du kan även ta körkort för mellan mc och tung mc med att bara ta en uppkörning. Eftersom det är samma trafikregler när det gäller
LÄTT/MELLAN/TUNG-MC. Men snart ändrar dem väl det då transportstyrelsen och trafikskolorna gör allt för att dra in pengar för minsta lilla grej.
↗ till inlägget↗ till inläggetFinns inget värre än högstadiekillar som kommer med sina cyklar för att stegra och tro att dem är coola med sina cykelgäng.Couldn't care less då moppepojkar är det vidrigaste som finns på högstadiet. Usch.
Lätt mc är sen mycket bättre att ta. Inte nog men att du lär dig en del trafikregler ifall du ska plugga till B körkortet, du kan även ta körkort för mellan mc och tung mc med att bara ta en uppkörning. Eftersom det är samma trafikregler när det gäller
LÄTT/MELLAN/TUNG-MC. Men snart ändrar dem väl det då transportstyrelsen och trafikskolorna gör allt för att dra in pengar för minsta lilla grej.
Jag kommer nog aldrig ta Mc-kort. Men edå jag gick Moped klass 2-utbildningen lärde jag mig en massa inför körkortet också!
Laga din cykel och trampa på den ist vettja :)
Vill du vara med i diskussionen?
Bli medlem Logga in