💬
Logga in
Fuska.se

Körkortet Snart

27 svar · startad

Nivå 12 · Mästerfuskare

Fast nuförtiden måste man ju köra miljövänligt även som bilist. Min polare blev underkänd för att hans körsätt inte var miljövänligt.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Fast nuförtiden måste man ju köra miljövänligt även som bilist. Min polare blev underkänd för att hans körsätt inte var miljövänligt.

Det är jäkla dåligt. Jag övningskör i en gammal bil som det inte går att köra miljövänligt i nästan, man kan inte växla fler växlar åt gången nästan, får försöka lära mig lite vett om miljökörning då jag börjar på en bilskola då kanske :/.

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Det är jäkla dåligt. Jag övningskör i en gammal bil som det inte går att köra miljövänligt i nästan, man kan inte växla fler växlar åt gången nästan, får försöka lära mig lite vett om miljökörning då jag börjar på en bilskola då kanske :/.

Det är inte så svårt att köra miljövänligt egentligen. Försök bara att ha rätt växel så varvtalet på motorn ligger mellan 1000 och 3000 varv/minut.

Ha inte nere kopplingen för länge så att motorn går ner på tomgång och går, för det slukar bensin.

Ryssfemma, passa på att träna på att backa runt gatohörn osv. Läs på i boken så du kan den. Det är då du också kan köra bil på ett säkrare sätt. Kan du teorin så kan du en stor del av praktiken.

För mig var uppkörningen det lättaste och provet man gjorde på datorn var den svåraste.

Klarade mig nät och jämt med 62 poäng.

Senast ändrad:

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Det är inte så svårt att köra miljövänligt egentligen. Försök bara att ha rätt växel så varvtalet på motorn ligger mellan 1000 och 3000 varv/minut.

Ha inte nere kopplingen för länge så att motorn går ner på tomgång och går, för det slukar bensin.

Och ha en jämn körstil. Att hålla på och gasa, sen bromsa, sen gasa igen och bromsa mer är tydligen inte bra.

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Och ha en jämn körstil. Att hålla på och gasa, sen bromsa, sen gasa igen och bromsa mer är tydligen inte bra.

Kanske inte passar in riktigt i ämnet, men när jag gick på moped-kurs så sa läraren att man inte skulle köpa i 80-90 på en 70 väg och sedan tvärbromsa för att sedan spinna upp motorn och dra iväg, utan att man skulle släppa gasen och nästan låta mopeden rulla fram, och bromsa om det skulle behövas.

Detta är ju somsagt moped, men det ska ju gälla det samma för bilar

6 Feb 2011
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jo det är mer än så som spelar in när man ska köra eco, men allvarligt. Vem orkar bli så seriös?
Nivå 12 · Mästerfuskare

Instruktören från trafikverket som skall övervaka din uppkörning!

13 Feb 2011
Nivå 5 · Fuskare

En jämn körstil handlar ju både om att minska på bränsleförbrukningen (bra både för miljön och din personliga ekonomi) och att störa omgivande trafik så lite som möjligt, i vissa fall också för att undvika olyckor. Det är också behagligare att köra mjukt. Så det är rätt värt att vara så seriös ;)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in