Hoppa till innehåll

För Mer Korrekt Svenska


5FJSKFJSKGJES
 Dela

Rekommendera inlägg

Okej, nu är det väl lite knepigt att jag skriver det, då min svenska är åt helvete.. men aja :lol:.

Rubrikerna blir alltid "Hej Jag Heter" då det egentligen borde vara "Hej jag heter.

 

Sen så har vi i ämnesbeskrivningen "Friviligt", vad jag förstår så ska det vara "Frivilligt", eller?

Lika så i "Inläggsikonen" Så står det friviligt.

 

Sen så då man också skapar ett ämne, "Lägg till special sak". Kanske passar bättre där med "Lägg till specialkod" eller något sådant. Annars så kanske man kan ta bort "Snabbåtkomst" eller "Lägg till special sak" då det är precis samma sak.

 

Det är väl ändå några bra uppdateringar, då jag antar att admin ska fixa det snart då det utlovades sommaren 2010, så..

Ska leta efter lite mer fel, uppdaterar inlägget om jag hittar mer. Om ni andra vet om några fler stavfel så kan ni ju skriva om dem i tråden.

Redigerat av 3FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att det står Hej Jag Heter automatiskt när man startar ett nytt ämne är nog för att i rubriker så brukar man ändra den första bokstaven i ett nytt ord till en stor bokstav. Så jag tror inte det är något fel för man brukar göra så :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Versalisering av rubriker används inom det engelska språket, men har även spridit sig till svenskan. Man versaliserar dock inte småord.

 

Exempel på rubrik från NY Times, "Police Departments Turn to Volunteers"

 

Att göra det inom svenskan är antagligen inte direkt fel, snarare så ses det bara som en lånegrej från engelskan. Precis som det inte är fel att skriva mail, även om det på svenska heter mejl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låneord förekommer ju hela tiden. Radio, tv, paraply, fönster, pizza, parasoll är exempel på låneord.

 

Mejl är en försvenskad stavning av det engelska ordet mail. Precis som paraply är en försvenskad stavning av det franska ordet parapluie. Anledningen till att man försvenskar stavningar på vissa låneord är helt enkelt för att det skall bli enklare att stava till det. Mail uttalas ju som mejl, därför stavar man det så. Radio stavas ju som det låter, och därför har man inte ändrat det.

 

Men om man nu skall vara petig så heter det e-post på svenska. Mejl är ett mycket informellt och ledigt uttryck.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...