Hoppa till innehåll

Peka Om Trådlöst Nätverk


Kevve
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo, på min stationära dator använder jag ett trådlöst USB nätverkskort, som har precis gått sönder, så jag har inget internet ifrån den. Just nu är jag på min laptop och jag undrar hur och om det går att peka om det trådlösa nätverket jag är ansluten till här och göra den här datorn som en router, och använda en tp-kabel som går igenom datorerna.

 

Jag har redan testat att brygga anslutningarna, men det är bara laptopen som känner av uppkopplingen och på den stationära står det att det itne går ansluta till internet, fast jag är ansluten till datorn.

På ett ställe fick jag också en Ip-konflikt, så jag antar att jag måste ställa in ett eget IP. Då är frågan, vad ska jag ta för IP? Jag menar i egenskaper för nätverket och sen ipv4 inställningar.

Är det mitt interna ip som jag lägger in där eller? typ 192.168.1.10 eller ska det vara 81.232.146.185?

 

[EDIT] Nu står det på laptopen att nätverkskabeln inte är ansluten, vilket den är. Det står på den stationära att kabeln är ansluten så. Har antagligen förstört något.

Redigerat av Kevve
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Se till att du har en crossover-konfigurerad RJ-45 kabel mellan laptopen och din stationära dator.

 

Skapa två routingsgränssnitt(NAT), en till ditt publika NIC och en till ditt privata NIC. Ange vanliga inställningar i det publika gränssnittet och subnätsinställningar för ditt privata gränssnitt. Sätt typ IP:n 192.168.0.1 för laptopens privata gränssnitt och 192.168.0.2 till den stationära datorns IP. Sätt 192.168.0.1 till din stationära dators gateway-adress.

 

Har du nån DNS-relay funktion kan du använda den eller bara kopiera DNS-adresserna ifrån din laptops publika gränssnitt till din stationära dators DNS-inställningar. Borde fungera nu.

 

 

En brygga använder man när man vill koppla samman flera subnät, men det fungerar inte i detta fall eftersom att du inte har något subnät alls.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Se till att du har en crossover-konfigurerad RJ-45 kabel mellan laptopen och din stationära dator.

 

Skapa två routingsgränssnitt(NAT), en till ditt publika NIC och en till ditt privata NIC. Ange vanliga inställningar i det publika gränssnittet och subnätsinställningar för ditt privata gränssnitt. Sätt typ IP:n 192.168.0.1 för laptopens privata gränssnitt och 192.168.0.2 till den stationära datorns IP. Sätt 192.168.0.1 till din stationära dators gateway-adress.

 

Har du nån DNS-relay funktion kan du använda den eller bara kopiera DNS-adresserna ifrån din laptops publika gränssnitt till din stationära dators DNS-inställningar. Borde fungera nu.

En brygga använder man när man vill koppla samman flera subnät, men det fungerar inte i detta fall eftersom att du inte har något subnät alls.

Jag har fått det att funka i ett par minuter åt gången, sen skiter det sig. Det står att jag fortfarande är ansluten utan problem men det fungerar inte att surfa på internet. Det har funkat ända fram tills idag, när det började bli såhär.

[EDIT]Det verkar som så att när jag startar wow så funkar det i ett par minuter utan problem, men efter det så åker min ms upp som in i helvete tills jag får dc, och efter det så funkar inte internet.

Redigerat av Kevve
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...