Hoppa till innehåll

Hur Kom Egentligen Könsrollerna Till?


Skinkosten
 Dela

Rekommendera inlägg

Möjligtvis inte intelligent, men åtminstone ambitiös. Och en utbildning gör väl en mer kompetent än någon utan?

Njae. Höga betyg kan tyda på ambition, men kan lika gärna vara ett resultat av att man gick på en skola där lärarna var mer generösa än betygen. På grundskolan/gymnasiet kan man komma relativt långt med att nöta in massor av fakta. Att sitta och lära sig glosor och årtal betyder nödvändigtvis inte att man är ambitiös på arbetsplatsen. Möjligen betyder det att man är envis. Man kan vara precis lika ambitiöst utan att ha bra betyg.

 

Ja, alltså en utbildning er en kompetens (ekonom, jurist, läkare etc.), men det betyder inte alltid att man är kompetent. Det finns folk som är fullständiga idioter även om de har en master.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Att börja jämföra två jobb som är så olika är lite löjligt, inte för att det självklart är en stor skillnad i lönen, men det är svårt att jämföra jobben på ett enkelt sätt.

 

Men för att snacka om sjuksköterskor. Hög belastning, potentiellt farligt (för deras egna hälsa) och en relativt dålig lön för arbetet de gör. Manliga sköterskor tjänar 2000 mer än kvinnliga. De kan ju knappast göra ett så himla mycket bättre jobb än kvinnorna eller?

Sen förstår jag inte vart du vill komma med höga betyg. Man behöver knappast högt betyg för att bli en sköterska, lol.

Håller för övrigt med Whore.

Hmm? Varför tjänar manliga skötare mer än kvinnliga? :(

Jo visst, du kanske tycker det är lite löjligt, men jag tycker i alla fall att sköterskor är livsviktiga, alltså de behövs mer och att de ska få mer lön.

Och betygen, det är ju inom sjukvården och har hört att sköterskor måste ha höga betyg, eftersom läkare måste ha det, men jag kan ha fel. Såg i alla fall på "klass 9a" på tv en gång, och då var en tjejs dröm att bli sjuksköterska, men det kan man glömma eftersom hon hade så dåliga betyg... men, ja. Bara för att man inte ska ha dåliga betyg behöver man inte ha MVG i allt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Soad_Token, visst det är inte direkt könsdiskriminering att kvinnor tjänar mindre än män för att män har mer välbetalda jobb, men det är ändå orättvist.

Till exempel: Sjuksköterska är det många kvinnor som jobbar, det är ,ivsviktigt, räddar liv, lång utbildning, höga betyg och skitdåligt betalt. Orättvistl

Datorreperatör, många män som jobbar som, vet inget om utbildning, men det är i alla mer betalt än sjuksköterska. Så det är alltså viktigare att rädda en dators liv en än människas? Tydligen.

Vi säger såhär.

En kvinna kommer i hårt skadad efter en tåg olycka.

Då är det antagligen inte bara att börja direkt utan några dator-styrda saker som hjälper till.

 

Så som jag tänker nu, ifall datorn dör. Dör människor.

 

"Om en människa dör, så är det bara en människa. Krashar dock ett datasystem så kan följderna bli mycket värre"

//Jacob_96 och Lolkfezt

Redigerat av jacob_96
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag syftade på var vanliga reperatörer som reparerade enskilda persondatorer, ingen människa DÖR bara för att deras älskade dator går sönder... hursomhelst är sjuksköterska ett viktigt jobb, och att man skall höja lönerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om min dator hade gått sönder skulle jag tagit livet av mig, så din teori är fel.

+ Jag tycker inte det behöver vara så viktigt att ge någon 20åring ett plåster.

1. Nu överdriver du, det skulle du inte göra.

2. Nu underdriver du, sjuksköterskor gör mer än sätter på plåster.

Men jag förstår hur du tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snabb fråga.

 

Skulle ni hellre se att sjuksköterskorna får bättre betalt till priset av att våran sjukvård blir liknande den i USA?

Nej skulle inte tro det va, så jag skriver detta på ren engelska. Cut the bullshit.

Redigerat av Nomatic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snabb fråga.

 

Skulle ni hellre se att sjuksköterskorna får bättre betalt till priset av att våran sjukvård blir liknande den i USA?

Nej skulle inte tro det va, så jag skriver detta på ren engelska. Cut the bullshit.

Va? Vad har USA med sjuksköterskornas löner att göra?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va? Vad har USA med sjuksköterskornas löner att göra?

Sjuksköterskorna får bättre betalt i USA, men det kostar skjortan att få vård i USA.

Det var det Nomatic menar.

 

 

Grejen är att det FINNS pengar, de kommer inte fram till rätt personer bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...