Hoppa till innehåll

Teknik Arbete!


Maenster
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag har ett skolarbete som kräver folks åsikt om en produkt.

Produkten heter Magic Lamp och fungerar på följande vis: det är en vanlig lampa som är kopplad till en eller flera sensorer som sitter på ingångarna till rummet eller huset som aktiveras när man går in och ut så att man släcker/tänder lampan.

Eftersom vi är fett lata och inte pallar springa runt på stan i typ 3 timmar för att få ihop resultat så tänkte vi att här kunde vara ett bra ställe att fråga. Jag vill veta vad ni tycker om produkten och om ni skulle köpa den och om ni skulle köpa den vad skulle ni kunna tänkas betala för den.

 

Tack i förhand :)

Redigerat av Maenster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur vet sensorn om man går in eller ut?

två små sensorer som sitter med 2 cm avstånd kan enkelt avgöra färdriktningen.

 

OnT: Ja problemet är ju just om man är många i rummet, eller det finns flera dörrar till rummet och inte alla är kopplade till ljuset. Eller om man har ett öppet rum utan dörrar, så som kök oftast är i villor. Klappfunktionen är bättre då den styrs mer av viljan och det är inte jobbigt att tända/släcka. eller att sensorn är talkänslig och reagerar på "tänd" och "släck", men sånt är tekniskt klurigt och funkar inte alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Funktionen du verkar ha på ditt projekt verkar coolt.

Med risk för att låta negativ så undrar jag om de här så kallat "sensorerna" som ska sitta vid dörrar/ingångar ska vara trådlösa/trådbundna? För skall det dras kabel till de blir det ju mycket kabel extra. :huh: (Jag kan ju nämna att jag arbetar som elektriker.)

Men är de trådlösa funkar de ju perfekt, byta lite batteri nån gång om året eller nåt, inget problem i det. :P

 

Ett alternativ är annars den klassiska "Närvarovakten", funkar i alla lägen, går att ställa in tid och annat. Finns inbyggd i många armaturer som går att köpa idag, med andra ord inga kablar extra. Och man slipper strömbrytare och massa lull-lull på väggarna.

 

ont. så tycker jag att får du i ordning på det är med in och ut (som nämnts tidigare i tråden) och att flera personer som vistas i samma rum, så tycker jag det verkar som ett kul projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror vi har tänkt trådlöst och även ha en vanlig knapp så man kan släcka/tända till sitt behag även om man inte är i rummet.

Vi brainstorma bara litegrann och tyckte det lät som de kunde sänka el kostnaden i varje hushåll eftersom lampan släcks när man inte är i rummet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

två små sensorer som sitter med 2 cm avstånd kan enkelt avgöra färdriktningen.

 

OnT: Ja problemet är ju just om man är många i rummet, eller det finns flera dörrar till rummet och inte alla är kopplade till ljuset. Eller om man har ett öppet rum utan dörrar, så som kök oftast är i villor. Klappfunktionen är bättre då den styrs mer av viljan och det är inte jobbigt att tända/släcka. eller att sensorn är talkänslig och reagerar på "tänd" och "släck", men sånt är tekniskt klurigt och funkar inte alltid.

Klappfunktion är dessutom inte det smidigaste om man ska smyga upp på natten och ta något att äta utan att väcka resten av de inneboende. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klappfunktion är dessutom inte det smidigaste om man ska smyga upp på natten och ta något att äta utan att väcka resten av de inneboende. ^^

Ok man kan väl knäppa eller nått då. Var ett förslag på något som är bättre än dörrkarmssensor. Ännu bättre än klappfunktionen är ju rörelsedetektor.

 

EDIT: Eller värmedetektor är ännu bättre.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...