Hoppa till innehåll

Guitar Tabs


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjo.

Jag vill lära mig en låt på gitarr, Fly by night med Rush.

Jag har klarat alla delar, men jag tänkte ta mig igenom solot fast jag fattar inte vad de vill att jag ska spela. Vadå b, vad betyder det? Och p? Inom parentes ett annat band, hmm?

 

Kan någon hjälpa snälla? Kram :)

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det står till exempel 9b(11) betyder det att du ska benda på nionde bandet tills du uppnår samma ton som på elfte bandet. "P" betyder pull off och "h" hammer on.

Asså... va? Okej, jag vet vad det står för, men vad menas med det? När du säger benda, ska jag liksom knäppa på nionde bandet och sen "dra upp" till elvte bandet eller?

Och vad menas med pull off och hammer on?

 

Jag vet, jag har spelat akstisk gitarr i mindre än ett år. Så jag är inte så pro på termer :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, jag googlade hammer on och pull off, lustigt att det var med i min gitarrläxa men att jag inte visste vad det hette :S

Jag kunde göra dem alltså.

Om det står till exempel 9b(11) betyder det att du ska benda på nionde bandet tills du uppnår samma ton som på elfte bandet. "P" betyder pull off och "h" hammer on.

Men, nu det här med bend. Är det bara att "trycka in" strängen på nionde bandet tills det låter som tonen på elfte bandet? Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, jag googlade hammer on och pull off, lustigt att det var med i min gitarrläxa men att jag inte visste vad det hette :S

Jag kunde göra dem alltså.

 

Men, nu det här med bend. Är det bara att "trycka in" strängen på nionde bandet tills det låter som tonen på elfte bandet?

Kolla på videon NoFunAtAll postade. För att benda slår man an en ton, t.ex på nionde bandet, och böjer strängen med fingret upp mot dig så tonen blir högre.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...