Hoppa till innehåll

Genteknik-positivt Och Negativt


pluggaren
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej

 

Jag behöver hjälp snabbt snälla.Jag vill höra era åsikter.Så att jag kan jämföra med mina egna och jag kommer att framföra mina också så ni kan dra nytta av de.Vad är positivt och negativt med gentekniken

 

Jag har gjort några frågor som ni kan utgå ifrån och de lyder så här:

 

Med gentekniken kommer vi troligtvis kunna välja ut önskade ekenskaper hos ett blivande barn.Vilka är fördelarna med att kunna välja egenskaper hos barn?.Vilka är nackdelarna

 

vad har vi människor för fördelar med gentekniken och vilka nackdelar finns det?Vilka ställningstaganden kommer vi att ställas inför och hur kommer det att påverka oss som människor?

 

Vi kommer ha en möjlighet att få organ från andra djur,vilket gör att fler människor kommer att överleva.Är det rätt att döda en gris för att kunna transplantera hjärtat till en svår hjärtsjuk människa?Är det rätt att sätta in människogener i grisar för att de ska bli mer genetisk lika människan och minska avstötningsrisken?

 

Med hjälp av kloning kan vi få fram avkommor med de rätta egenskaperna.I framtiden är det troligen möjligt att kunna klona människor av fosterstamceller.Vad skulle de medföra om vi klonade människor?skulle det finnas några fördelar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vetenskap och teknologi är alltid objektivt. Det finns inget "bra" eller "dåligt" med någon teknologi. Allt kan brukas på olika sätt. Ett bra exempel är vår möjlighet att klyva atomen. Den teknologin kan användas i konstruktivt syfte för att ge människor massor av energi från kärnkraftverk, eller förstöra hela städer i form av atombomber. Det går alltså inte att säga att något är bra/dåligt med genteknik.

 

Vad som spelar roll är vilka sociala och kulturella värderingar och traditioner som finns i samhället. Genteknik skulle kunna användas till att utveckla matprodukter som minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar men också att göra folk sjukt beroende av en produkt för att maximera vinst. Genteknik skulle kunna användas för att göra grödor genetiskt immuna mot skadedjur, men också kunna utveckla till biokemiska vapen som dödar grödor. Det intressanta är därför inte genteknik i sig utan som sagt, hur de sociala och kulturella institutionerna ser ut.

 

En intressant film är Gattaca om ni inte sett den i skolan redan kommer ni säkert få se den i slutet av ert arbete. Annars tycker jag du ska föreslå den för läraren. Det är faktiskt en bra film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...