Blest Skrivet 26 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 Hej. Jag brukade vara en av dom bästa eleverna i Matematik innan, men ända sedan jag bytte grupp (till den "bästa") har jag inte förstått så mycket. Jag klarar proven knappast, och innan klarade jag dom med betyg B/A. Problemet är att läraren inte är svensk, och har mycket dålig svenska. Jag förstår nästan ingenting. Jag snackade med honom och ville byta grupp, men han sa att "jag är duktigt" och att han vill ha kvar mig.. Jag går på en mycket dålig skola, och ska flytta snart, då kommer jag byta skola. Men än så länge, ska jag kontakta rektorn och säga att jag vill byta grupp? Iaf, här uppgifterna jag har problem med: (hoppas någon av er har tid och kan förklara hur man löser dom, för resten av kapitlet är bara såna här uppgifter) 1: X/3+5=13 2: 15-3*X=9 3: 72-9*(19-12) 4: 12-(22-15) 5: 12*(22-15)-5 6: (32-8)/4+6 7: 32-8/(4+6) Tacksam för alla svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Musten Skrivet 26 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 1. Om du subtraherar 5 på båda leden så får du x/3=8. Sedan tar du bara gånger 3 på båda leden så att du får x=24 2. Här får du tänka på att multiplikation räknas före addition/subtraktion. Om du adderar 3x på båda sidorna (3x=3*x) så får du 15=9+3x. Då får du ta och subtrahera 9 på båda sidorna så att du får 6=3x. Då delar du bara med 3 för att få fram 2=x 3. Paranteser räknas ut innan allt annat, så här är det alltså 72-9*7. Eftersom multiplikation räknas före subtraktion så multiplicerar du 9 och 7 och får då 72-63 vilket är 9 4. Samma sak här. Det där är samma sak som 12-7 vilket är 5 5. 12*7-5 blir 84-5 vilket blir 79 6. 32-8 blir 24, så alltså 24/4+6. Division räknas också före addition och subtraktion, så du delar 24 med 4 först. Så 24/4 = 6 alltså blir det 6+6 vilket är 12. 7. Först parantesen: 4+6=10 Sedan divisionen: 8/10=0,8 Alltså 32-0,8 vilket blir 31,2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Blest Skrivet 26 Maj 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 1. Om du subtraherar 5 på båda leden så får du x/3=8. Sedan tar du bara gånger 3 på båda leden så att du får x=242. Här får du tänka på att multiplikation räknas före addition/subtraktion. Om du adderar 3x på båda sidorna (3x=3*x) så får du 15=9+3x. Då får du ta och subtrahera 9 på båda sidorna så att du får 6=3x. Då delar du bara med 3 för att få fram 2=x3. Paranteser räknas ut innan allt annat, så här är det alltså 72-9*7. Eftersom multiplikation räknas före subtraktion så multiplicerar du 9 och 7 och får då 72-63 vilket är 94. Samma sak här. Det där är samma sak som 12-7 vilket är 55. 12*7-5 blir 84-5 vilket blir 796. 32-8 blir 24, så alltså 24/4+6. Division räknas också före addition och subtraktion, så du delar 24 med 4 först. Så 24/4 = 6 alltså blir det 6+6 vilket är 12.7. Först parantesen: 4+6=10 Sedan divisionen: 8/10=0,8 Alltså 32-0,8 vilket blir 31,2Tack fan! Fattar nu allt förutom 1 och 2 fortfarande... Förstår inte vad du menar med båda leden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 26 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 Tack fan! Fattar nu allt förutom 1 och 2 fortfarande... Förstår inte vad du menar med båda leden?3x+5=20 3x+5 är vänster led20 är höger led. Vet inte hur jag ska förklara mer än så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Musten Skrivet 26 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 (redigerat) Tack fan! Fattar nu allt förutom 1 och 2 fortfarande... Förstår inte vad du menar med båda leden?Allt till vänster om likamed-tecknet kallas vänsterledet, allt till höger högerledet. Det vill säga: X/3+5=13X/3+5-5=13-5X/3=8X/3*3=8*3X=24 Redigerat 26 Maj 2012 av Musten Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Blest Skrivet 26 Maj 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 Efter lite tänkande förstod jag direkt, gjorde såhär på 2:an: 15-3*x=9. 3>x=3x. 15=9+3x. 15-9=6. 6=3x. 6/3=2. x=2. Tack för hjälpen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 26 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 Efter lite tänkande förstod jag direkt, gjorde såhär på 2:an: 15-3*x=9. 3>x=3x.15=9+3x.15-9=6.6=3x.6/3=2. x=2. Tack för hjälpen!Det ser konstigt ut. 15-3*x=915-3*x+15=9+153*x/3=24/3x=8 Så tror jag det ska vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Poesi Skrivet 26 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 15-3*x=9. 3>x=3x.15=9+3x.15-9=6.6=3x.6/3=2. x=2.15-9=66=3x6/3=2 x=2hade jag gjort. Förstår inte det första... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Musten Skrivet 26 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 Det ser konstigt ut. 15-3*x=915-3*x+15=9+153*x/3=24/3x=8 Så tror jag det ska vara.Nej, så kan man inte göra. Det är 15-3x inte 3x-15, så du kan inte addera 15 till båda. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 26 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Maj 2012 15-9=66=3x6/3=2 x=2hade jag gjort. Förstår inte det första...Rörig uträkning. Hoppar man inte över nåt så tänker du så här antar jag: 15-3x=915-3x-9=9-96-3x=06-3x+6=0+63x=6x=2 Räknade fel innan, det är inte -15 utan -3x i början, tänkte fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 28 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 28 Maj 2012 När man löser ekvationer så är det superviktigt att man gör samma sak på bägge sidor. Många ser det som att man "flyttar" något från en sida till en annan, men det är inte det som händer. Det man gör är att man eliminerar något på ena sidan och för att kompensera för det (eftersom man måste göra samma sak på bäge sidor för att jämnvikten ska gälla) så dyker motsatsen till det man skulle eliminera upp på andra sidan. t.ex x + 5 = 2 x = 2-5 det ser ut som om man har flyttat 5:an från ena sidan till andra, men det man har gjort är att man har dragit bort 5 från bägge sidor. När man löser ekvationer så vill man få alla x-termer ensamma på en sida och alla konstanttermer (vanliga siffor) på den andra. t.ex. i andra uppgiften har vi i vänsterled en konstantterm (15) och en x-term (-3x) och i högerledet en konstterm (9). Eftersom vi i slutet ska få att x=[någonting] så skulle jag se till att x-termen hamnar i högerledet för då kommer den bli positiv (det är en vana sak att man fattar det). 15-3x = 9 15 - 3x + 3x = 9 + 3x Jag har nu lagt till 3x på bägge sidor. I vänsterledet kommer nu x-termerna ta ut varandra, eftersom minus och plus är direkta motsatser mot varandra. I högerledet har jag dock kvar x-termen eftersom den inte går att förenkla. 15 = 9 + 3x Nu vill jag få alla konstanttermer (15 & 9) på samma sida. Då måste jag få bort 9:an från högerledet. 15 - 9 = 9 - 9 +3x Jag har nu tagit bort 9 från bägge sidor och i högerledet elimineras konstanttermen och dess motsats (-9) dyker upp i vänsterledet. 15-9 = 3x 6 = 3x Eftersom gånger och division är motsatser till varandra precis som minus och plus är så inser jag att om jag delar 3x i 3 så kommer jag få x, eftersom x*3 = 3x. Återigen gör jag samma sak på bägge sidor. 6/3 = 3x/3 Förenklar vi detta får vi: 2 = x eller x = 2 Vilket är svaret. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HUHEUEHEUEHUH Skrivet 31 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 31 Maj 2012 Hej. Jag brukade vara en av dom bästa eleverna i Matematik innan, men ända sedan jag bytte grupp (till den "bästa") har jag inte förstått så mycket. Jag klarar proven knappast, och innan klarade jag dom med betyg B/A. Problemet är att läraren inte är svensk, och har mycket dålig svenska. Jag förstår nästan ingenting. Jag snackade med honom och ville byta grupp, men han sa att "jag är duktigt" och att han vill ha kvar mig.. Jag går på en mycket dålig skola, och ska flytta snart, då kommer jag byta skola. Men än så länge, ska jag kontakta rektorn och säga att jag vill byta grupp? Iaf, här uppgifterna jag har problem med: (hoppas någon av er har tid och kan förklara hur man löser dom, för resten av kapitlet är bara såna här uppgifter) 1: X/3+5=132: 15-3*X=93: 72-9*(19-12)4: 12-(22-15)5: 12*(22-15)-56: (32-8)/4+67: 32-8/(4+6) Tacksam för alla svar.Får jag ens fråga varför du bytte till "en av de bättre" grupperna om du nu inte ens kan sådana tal ? Samt är detta tal som de bästa på din skola arbetar med? Värdelös skola med värdelösa elever indeed. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.