💬
Logga in
Fuska.se

[löst] C# Form Control Sökes

1 svar · startad

Hej, har under en tid nu börjat arbeta en hel del i C# och introducerades för ett drygt år sedan till C# med forms. Men jag söker en control ( modfierad ) som är som controllen nedan, någon som har koll på hur jag får fram något likande utan att behöva skriva controllen helt själv från start?

post-41501-1338395050_thumb.png

Innehållet i controllen är oberoende , men det är något i den stilen jag vill få ut dvs. varje objekt i listan innehåller en bild och en undertext

Senast ändrad:

11 Jun 2012

Hej! uppdaterar lite kort, löste problemet och för er som nu undrar hur jag löste så kommer svaret här.

Funktionen fanns i ListView som vanligtvis används för att hantera filer i program, iaf huvudanvändningen skulle jag säga. Men genom att välja egenskapen "Large Icons" under "View" så hittade jag önskat resultat. Hade sedan en mycket önskad egenskap som jag inte fann även kännt som "padding" dvs. avståndet mellan varje element i "listView".

För att lösa problem nr2 så använda jag mig av en liten kod bit, för att kunna använda DllImport så krävs "namespecet" "using System.Runtime.InteropServices;"

Exempel i C# bifogat.. Exempel.zip

[DllImport("user32.dll")]
       public static extern IntPtr SendMessage(IntPtr hWnd, uint Msg, IntPtr wParam, IntPtr lParam);
           ///Listview vars padding du vill ändra,cx är padding för X samt cy är padding för Y
       public void ListView_SetSpacing(ListView listview, short cx, short cy)
       {
           const int LVM_FIRST = 0x1000;
           const int LVM_SETICONSPACING = LVM_FIRST + 53;

SendMessage(listview.Handle, LVM_SETICONSPACING,IntPtr.Zero, (IntPtr)(int)(((ushort)cx) | (uint)(cy << 16)));
       }

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in