Hoppa till innehåll

Matteproblem


Draghguggwhor
 Dela

Rekommendera inlägg

Hade matte prov idag och det var en uppgift på det jag inte lyckades lösa, och jag skulle veta hur man gör.

 

Frågan lyder såhär: "Vretens Pizzeria säljer Pizzor i 2 olika storlekar, en liten och en stor. Båda pizzorna har lika tjocklek. Dom stora pizzorna har en radie som är 30% större än dom små, men priset är 50% högre. Vilken pizza ska man välja om man vill ha mest pizza för pengarna? Motivera svaret" Ja, min fråga är då, vilken pizza är det?

 

Till ämnet hör att jag suger på matte.

Redigerat av Draghguggwhor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vad du vill få ut är volympriset, alltså hur mycket kostar pizzorna per volym, t.ex. kr/L.

 

så, låt oss säga att den mindre pizzan har radien z och kostnaden K och bägge pizzorna har höjden a. Då kommer volymen av lilla pizzan att vara:

pi*z*z*a

pi*z²a

volymkostnaden blir då K/(pi*z²a)

 

Andra pizzan har en radie som är 30% större, alltså är dess radie 1.3z. och den är 50% dyrare, alltså är dess kostnad 1.5K. Så volymen på den stora pizzan kommer att bli:

pi*1.3z*1.3za

pi*(1.3z)²a

pi*1.3²*z²a = 1.69*pi*z²a

volymkostnaden blir då 1.5K/(1.69*pi*z²a) = 1.5/1.69 * K/(pi*z²a) = 0.89 * K/(pi*z²a)

 

Så den lilla pizzan kostar K/(pi*z²a) kr/volym medan den stora kostar 0.89 * K/(pi*z²a) kr/volym.

 

alltså, eftersom 0.89 < 1, så får du mer pizza för pengarna om du köper den stora.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...