Hoppa till innehåll

Frö I Sur Miljö. Växer Fort.


NeedforSpeed
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej, hur kommer det sig att ett frö växer snabbare utan fröskal än ett frö med ett fröskal?

När jag planterade ett frö i en sur miljö växte det snabbare än det frö jag planterade i en naturlig miljö. Vad beror det på?

Ett försök är inte nog för att verifiera ett samband.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Ett försök är inte nog för att verifiera ett samband.

Tja, fröskalet fräts sönder vid låga PH-värden vilket gör att fröt växer snabbare. Dock vill jag ha en mer ingående förklaring på den biologiska processen inuti fröet. Vilka delar påverkas av stressen, och varför det påverkar.

Redigerat av NeedforSpeed
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, fröskalet fräts sönder vid låga PH-värden vilket gör att fröt växer snabbare.

Som sagt, ett sådant försök kan vara ett sammanträffande. Ja miljön är sur, ja frökapseln fräts bort, ja fröet växer snabbare än kontrollen. Men bara för den sakens skull så växer det inte snabbare pga av att det är en sur miljö. Om du har någon annan mer omfattande studie att gå efter så är det ett mera rimligt antagande att göra det sambandet, men från ett frö i ett försök, knappast.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Som sagt, ett sådant försök kan vara ett sammanträffande. Ja miljön är sur, ja frökapseln fräts bort, ja fröet växer snabbare än kontrollen. Men bara för den sakens skull så växer det inte snabbare pga av att det är en sur miljö. Om du har någon annan mer omfattande studie att gå efter så är det ett mera rimligt antagande att göra det sambandet, men från ett frö i ett försök, knappast.

Det beror på hur sur miljön är. Är den tillräckligt sur kan man dra en slutsats, men inte generellt. Jag var lite ivrig när jag skapade min tråd, men jag pratar alltså om ett PH-värde mellan 2 och 3.

 

Sedan så ska jag inte dra en slutsats, utan en teori om varför fröt växte snabbare. Därför grundade jag detta på att jag sådde fröt i en jord med svavelsyra och att det var orsaken, såklart

 

Vilket pH-värde är det i den sura jorden? Samt vad använde du för att få en sur jord?

2-3, använde svavelsyra

Redigerat av NeedforSpeed
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror på hur sur miljön är. Är den tillräckligt sur kan man dra en slutsats, men inte generellt.

Ja det är klart, jag hindrar dig inte att dra en slutsats hur som helst, men jag tänkte mig att du försöker eftersträva ett något så när vetenskapligt tillvägagångssätt. Hur vet du att det inte var sulfatberikningen av jorden som gjorde att fröt växte snabbare snarare än det låga pH:t?

 

EDIT: Det kallas religion när man hittar på ett svar och sen försöker förklara det.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill inte dra en slutsats men däremot en teori. Jag vet att ett frö växer snabbare utan fröskal och vill använda det som teori i min rapport och undrar därför hur den biologiska processen ser ut. Jag har sökt runt på internet i bokstavligt talat flera timmar men har inte hittat någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill inte dra en slutsats men däremot en teori. Jag vet att ett frö växer snabbare utan fröskal och vill använda det som teori i min rapport och undrar därför hur den biologiska processen ser ut. Jag har sökt runt på internet i bokstavligt talat flera timmar men har inte hittat någonting.

Testat Google Scholar?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...