Hoppa till innehåll

Dator Till Äldre


Eda699
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag kan bara anta att en 73-årig dam inte har något behov av något som helst kraftfullt.

Generellt sett med äldre personer och datorer så lägger man en extra slant på ergonomi över prestanda och komponenter.

 

Jag kan inte (och kommer inte) rekommendera något att köpa över nätet. Det enda jag kan rekommendera är att ni fysiskt åker till en butik och testar produkter.

Komponenterna i datorn spelar ingen roll för hennes ändamål. Ni kan gå på det billigaste för att istället lägga en extra slant på bland annat ett mer anpassat tangentbord/mus samt en bra skärm som inte anstränger hennes ögon.

 

Ta med din mor till en fysisk butik och börja där då ingen på det här forumet kommer (eller ska) rekommendera ergonomi åt en 73-åring.

 

//Boff

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har du hittat något lr behöver du fortfarande förslag?

 

Men. INREGO

https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_produkter/stationart/tillverkare/alla/?gclid=EAIaIQobChMIobbfgeee2gIVU0kZCh0E-QCoEAAYASABEgKFl_D_BwE

Förlåt men bästa sidan för oss lite ovetande. Klicka er fram, första datorn i 10 år. Är inne på den andra nu

 

Duger bra till gamla damer. Även till mig gamgubbe

Ville bara säga att, den första köpte jag 2005.Den andra för 1 år sedan. Båda fungerar perfekt

passa på när de har fri frakt

Redigerat av drafiolen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

En dator är oftast överdivet komplicerat för äldre, såvida det inte finns specifika användningsområden som din mor är ute efter. Men om det rör som det "vanliga", som att läsa nyheterna, kolla på SVT, kolla sina mail och söka upp adresser eller kartor etc, så funkar en rejäl padda alldeles utmärkt istället. Köpte nyligen en padda till min farfar (90) och han har redan haft mycket glädje av den.

 

Om din mor ämnar utföra arbete på datorn som att t.ex. skriva texter eller arbeta i kalkykark så lämpar sig en dator bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...