Ratchet Skrivet 24 Juni 2005 Rapport Dela Skrivet 24 Juni 2005 Jag kanske är helt bakom flötet men jag vet inte vad ett rpg spel är. Vad är det? Kan nån visa bilder på t.ex mario rpg så jag får se hur det ser ut? Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
¤west¤ Skrivet 24 Juni 2005 Rapport Dela Skrivet 24 Juni 2005 (redigerat) jag tror att rpg är en förkortning av role playing game...alltså spel som typ breth of fire och secret of mana där man kan bygga upp sin gubbe så den blir bättre, typ i form av levlar. Redigerat 24 Juni 2005 av ¤west¤ Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
frezy_man Skrivet 25 Juni 2005 Rapport Dela Skrivet 25 Juni 2005 RPG/rollspel.. Det är ofta att man går upp i levlar och får uppgraderingar mm. Men det är svårt att beskriva vad RPG är. RPG spel ska egentligen vara så fritt som möjligt, att under din väg igenom spelet ska få stora möjligheter. T ex välja vilka magier du ska kunna använda...eller ett annat ex... Den öppna handens eller den knutna nävens väg, om ni förstår vad jag menar ;) Ett RPG spel är för det mästa ett lite annorlunda Äventyrs spel. Ofta får du göra dina kommandon/attacker/försvar genom att bläddra i menyer men även "realtids" fighter förekommer i RPG spel som t ex. Secrets of mana och Tales of Symphonia. Något man förknippar med RPG spelen är Storyn/handlingen/sagan som utspelar sig i spelet. Många spelar ett RPG spel i ett likbart syfte som att läsa en bok eller titta på en film. Metroid sätter man i kategorin Action/äventyr kan man säga trots att man får "uppgraderingar" Zelda räknas som ett äventyr trots att "magi och ett äventyr förekommer" Vissa RPG nördar säger att t ex. Final fantasy inte borde räknas som ett rollspel eftersom det är alldelles för "linjärt" Jag är inte så bra på att förklara men något kanske du förstår =P Kolla in screenshoots på www.gamespot.com Sök dig till de spel du vill titta på Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ratchet Skrivet 27 Juni 2005 Författare Rapport Dela Skrivet 27 Juni 2005 ok, tack! visste inte att sånt fanns på supernintendo förutom ett finalfantasy spel jag såg på en hemsida som var rpg och kostade 1 500 kr... Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K.K. Slayer Skrivet 7 Juli 2005 Rapport Dela Skrivet 7 Juli 2005 Ska man spela RPG på SNES, ska man spela Chrono Trigger Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
frezy_man Skrivet 8 Juli 2005 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2005 Eller secrets of mana, terranigma, Illusion of Gaia...Kanske till och med Final fantasy? Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ouagadougo Skrivet 10 Juli 2005 Rapport Dela Skrivet 10 Juli 2005 Jag håller med, Chrono Trigger är skitkul. Sen tycker vi ju också om Zelda: A Link to the past (Om man nu räknar det som RPG, vilket jag tycker att man gör) Star ocean är också ganska sjysst. Vem anser att Final Fantasy inte är RPG? Det är ju typ RPG:ernas Elvis! Ett av de mest kända RPG:erna idag lär ju vara pokemon, vilket är ett alldeles utmärkt exempel på RPG som du beskriver det Frezy_Man. Man kan välja vilka pokmemon man vill ha, hur mycket levlar dom ska ha osv. Och sen, den eviga frågan: Är Zelda II: The Adventure of Link ett RPG? Själv tycker jag det är till hälften RPG. till hälften plattform. Visserligen, känslan i RPG-delen i Zelda II är ju inte den bästa... Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
frezy_man Skrivet 10 Juli 2005 Rapport Dela Skrivet 10 Juli 2005 Zelda II borde i alla fall vara närmare RPG än de andra spelen i serien.... Men men, Vad som är RPG kan vara lite svårt att säga. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
frezy_man Skrivet 10 Juli 2005 Rapport Dela Skrivet 10 Juli 2005 Zelda II borde i alla fall vara närmare RPG än de andra spelen i serien.... Men men, Vad som är RPG kan vara lite svårt att säga. RPG betyder väl egentligen att spelaren ska göra val igenom spelet. Vissa personer tycker då inte att spelen ska vara så linjära. T ex. Final fantasy X är ju som en lång korridor enligt många =P Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ouagadougo Skrivet 11 Juli 2005 Rapport Dela Skrivet 11 Juli 2005 Jag anser att en rpg är ett spel där man går runt i en värld, ser oftast uppifrån. man kan hitta kistor eller liknande lite här och där. Ibland så mötar man fiender och då blir det en battle scene. Sen kan man gå upp i level och så. Det är det jag naser som rpg, därför tycker jag inte att en rpg sak vara i 3-D, som de senare Zelda-spelen är. Har bara spelat 1 final fantasy-spel till PS one, och det var rpg enligt min mening. Jag tycker ju inte att man sak nödvändigtvis kunna, som du säger frezy_man, "välja sin egen väg" genom spelet. Man kan gå upp i level och så på ett linjärt sätt och det kan ändå vara rpg. En annan sjysst rpg till SNES är ju Earthbound. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Eric_H Skrivet 29 Juli 2005 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2005 rpg spel är spel där man kan träna upp sej i level byta olika rustningar och så. mina rpg spel är: secret of mana och super mario rpg legend of the seven stars Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg