Hoppa till innehåll

Ljudinställningar I Windowsxp


epaaj
 Dela

Rekommendera inlägg

Ljudet i min dator försvann för ett tag sedan. Av ett annat okänt fel startades datorn om och när den startades upp igen funkade inte ljudet. När jag går in i kontrollpanelen och in på 'ljud och ljudenheter' så står det att det inte finns några ljudenheter.

 

Jag har installerat om drivrutinerna till ljudkortet tre gånger efter det här hände men det är inte dessa som är fel eftersom jag kan lyssna på musik i winamp. Anledningen till att det funkar i winamp är att man där kan välja mellan alla ljudkort i datorn som den hittar och den hittar mitt ljudkort.

 

I enhetshanteraren står det att ljudkortet har drivrutiner och är aktiverat men går altså inte att välja i ljudinställningarna i kontrollpanelen.

 

Vad kan jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

låter riktigt skumt detdär... för mig låter det som om windows inte gillar dina drivare på något sätt. ungefär som en scanner kan scanna genom ex. photoshop men är det inte WIA drivare dyker den inte upp i den här datorn.

kolla win update om det finns några nya drivare där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ljudet i min dator försvann för ett tag sedan. Av ett annat okänt fel startades datorn om och när den startades upp igen funkade inte ljudet. När jag går in i kontrollpanelen och in på 'ljud och ljudenheter' så står det att det inte finns några ljudenheter.

 

Jag har installerat om drivrutinerna till ljudkortet tre gånger efter det här hände men det är inte dessa som är fel eftersom jag kan lyssna på musik i winamp. Anledningen till att det funkar i winamp är att man där kan välja mellan alla ljudkort i datorn som den hittar och den hittar mitt ljudkort.

 

I enhetshanteraren står det att ljudkortet har drivrutiner och är aktiverat men går altså inte att välja i ljudinställningarna i kontrollpanelen.

 

Vad kan jag göra?

 

 

samma sak hände för mig

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Drivare = drivrutiner? Nej det kan omöjligt vara fel på dem. Som jag sa så funkar winamp som det ska. Dessutom har jag kunnat spela musik/ljud i nästan ett år utan problem. Läs gärna noga vad jag skrivit innan ni svarar.

 

det kan fungera i andra program men inte i windows om windows inte gillar drivarna. men har det funkat förut så borde det inte vara något fel...

 

var det bara några dagar sedan kan du ju göra en systemåterställning. det kan du annars också men det kan ha sina nackdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den ställer om datorns inställningar till den dagen då flest maskinvaror fungerade korrekt. Annars kan du ska en ny Användare på din dator, installalera drivrutinerna där igen, sen ta bort din gamla user bara.

 

Bara inställningarna? Så mina spel, program och andra filer kommer vara kvar?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den ställer om datorns inställningar till den dagen då flest maskinvaror fungerade korrekt. Annars kan du ska en ny Användare på din dator, installalera drivrutinerna där igen, sen ta bort din gamla user bara.

 

Ja, sålängde det inte är en maskinvara eller en drivrutin.

 

Testa med att byta användare först. Bör du.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår inte hur det ska funka. Byta användare kan jag. Men drivrutiner och mycket annat ligger väl i typ windowskatalogen och används av alla användare? Så att installera för bara en användare vet jag inte hur jag gör.

 

Tror jag ska testa med en systemåterställning om ni inte har några andra förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag testade det du sa lite nyss. Allt är som för den första användaren. Ser likadant ut. Förutom privata inställningarna. Jag ser ingen annan utväg än systemåterställning.

Men det borde finnas det. Om något kan ändras till det sämre borde det även kunna ändras tillbaka till det bättre på något sätt. Frågan är bara hur.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...