Hej!
Jag har en kabel som jag kopllar upp mot min ruter där hemma (jag menar den som finns emellan laptopen och rutern)
Jag undrar då, kan den kabeln funka som SPELKABEL mellan 2 datorer?
Hej!
Jag har en kabel som jag kopllar upp mot min ruter där hemma (jag menar den som finns emellan laptopen och rutern)
Jag undrar då, kan den kabeln funka som SPELKABEL mellan 2 datorer?
Som jag förstått så behöver du oftast en korsad nätverkskabel om du ska ansluta två datorer direkt utan hubb/switch/router.
En vanlig tvinnad nätverkskabel måste du ha hubb/switch/router till för att det ska funka.
Epaaj, menar du att kabeln ska se du lika dan i båda änderna!?
För det gör min kabel, kan jag och min kompis spela då?
Jag har inte sagt nåt om att kabeln ska se likadan ut i båda ändarna. Men eftersom det bara finns en typ av attag i nätverkskort så måste det vara samma i båda ändarna.
Jag e väldigt bra på datorer och jag hjälper gärna folk med dator problem.
en korsad kabel är en kabel som kan kopplas mellan 2 st datorer utan hub/switch/router. en enkel är en kabel som kräver att du kopplar den till en hub/switch/router. för att sen ta en annan enkel kabel från huben till den andra datorn. hur ser kabeln ut? har du en bild på kabeln? posta då gärna en bild på kabeln så jag får kolla.
Jag hittade varken bild eller kunde varken ta bild, men jag kan säga att båda änderna passar till både datorn och routern.
Hmmm.... okej.
har ni 2 st datorer hemma hos dig?
jag ska gå hem med min laptop till en kompis <_<
annars ja... vi har 2 datorer, och jag förstår hur du tänker :)
ja det verkar du göra det e bara att prova kabeln. om ni får minst 5 paket( på status skärmen över den nätverks anslutning) att skickas och ta i mot så är kabeln korsad vilket betyder att du inte behöver nån router elle hub och switch för att connecta mellan 2 st datorer
ska jag testa hemma då?
Ja det borde du väll göra.
en vanlig kabel är oftast grå och en korsad är färgad i rött eller blått (det kan vara i en annan färg med röd och blå är dom vanligaste)
min är vit, bra?
hur äör den vit. är den grå vit eller vit? jag ska posta en bild på en icke korsad kabel snart.
den är LITEEEE gråaktig
då är det en vanlig
↗ till inläggetdå är det en vanlig
mmm kabeln är vanlig( varför tänkte jag inte. kanske för trött :lol: )
det betyder att du MÅSTE ha en router/switch eller hub
Vill du vara med i diskussionen?
Bli medlem Logga in