💬
Logga in
Fuska.se

En Fråga Om Sprites

18 svar · startad

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #1

Jag håller på att göra ett spel (MMORPG) med hjälp av PlayerWorlds, och jag behöver monster sprites. Är det okej att sno sprites från olika sidor eller? Då menar jag dom officiella, tex dom riktiga FinalFantasy sprites till SNES? Är det okej? Svara så snarast som möjligt. tack

Kan någon svara? -.-

Nivå 7 · Fuskare

nej det är inte okey ..........du måste fråga right reserved killen som äger spriten

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #3

Är du säker? För jag menar original sprites. Nintendos sprites t.e.x. Många har ju med såna sprites i sina spel och sånt. Frågar dom Nintendo som exempel då? Vill ha ett 100% svar.

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

nej det är inte okey ..........du måste fråga right reserved killen som äger spriten

Inte för att lägga sig i och va taskig. Ingen bryr sig! det finns flera miljoner spel som har använt lite sprites från ett annat spel. t.ex så finns det jätte många zelda spel och ingen bryr sig. Hur skulle det se ut om nintendo skulle anmäla en unge för att ha använt några av spritesena. men självklart. man får ju inte sno sprites.

Föresten. Du kan hitta sprites och monster osv på 2 sätt. antingen så rippar du . men jag säger inte hur eller så söker du på google

Senast ändrad:

Nivå 5 · Fuskare

Om snubben som rippade spritesen frågar efter credits så lägg till han/henne i creditsen.

Går också bra om du mailar den som rippade den om det är en email på den.

Vi som sätter ihop spritesheets gillar inte när folk snor sprites som vi har jobbat i timmar att ge till er slöisar som inte orkar göra det själva <_<

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #6

Tack för era svar, men antingen är det jag eller ni som fått allt om bakfoten. Här pratar jag inte om er som gör om original spritesen. Utan jag pratar om dom som användes i spelen som tex Final Fantasy till NES. Jag fattar att man ska ge credit och fråga innan till dom som håller på med spritesen. Men vad är spritesheet och vad är rippa? Jag förstår inte.

Här är ett exempel på vad jag menar: http://tsgk.captainn.net/?p=showgame&t=sy&sy=8&ga=291&sec=7

Alla dom spritesen, är dom custom eller omgjorda? Behöver jag ge credits eller inte? Kan jag använda dom fritt?

Nivå 5 · Fuskare

Dom är rippade, alltså nån har använt ett verktyg och plockar ut spritsen (Ur spelet/spelets ROM) och lägger ihop dem(Spritesheet).

15 Jun 2006
Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #8

okej, tack så mycket. Då fattar jag. Men på vissa sidor som folk har rippat sprites på, så står det ingenstans att man ska ge credit eller fråga. Och på vissa står det. betyder det att jag får använda dom spritesheets som det inte står att jag ska ge credit åt?

Nivå 7 · Fuskare

den där hemsidan måste ju har haft tillåtelse att tar de spirten eftersom det har ju nästan alla sortes men om du tar spite därifrån och använder det till något spel så kanske någon från NITENDO ser den och om de vill så kan de anmäla dig och de kommer självklart vinna i rätten mot dig !

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #10

Emm, jag tror inte det eftersom om du kollar på tex Newgrounds finns det flera tusen flashfilmer med sprites från nintendo som tex Sonic med. Och spel som Zelda Online har med sådana sprites.

Nivå 7 · Fuskare

Alltså du är 23år du borde veta sånt...har du inte läst lag och rätt boken i gymnasium?

Du kan nog hittar värdefullfakta om det där...kan lånas i närmsta biblotek...lycka till

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #12

Läs min signatur...plus att jag tror verkligen det inte finns någon copyright på nintendo sprites om man inte använder dom till att sälja. Annars så tror jag det är fritt fram.

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Alltså du är 23år du borde veta sånt...har du inte läst lag och rätt boken i gymnasium?

Du kan nog hittar värdefullfakta om det där...kan lånas i närmsta biblotek...lycka till

Skaffa glasögon och läs hans signatur innan du tjäbbar mot han.

Senast ändrad:

16 Jun 2006

Bara så ni vet.

Fråga inte något barn, de lär inte ha någon sprit, + vad ska ni ha spriten till?

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #15

LoL, jag hoppas du skämtar. Vilket jag tror du mycket väl gör. Eller så kanske du inte vet vad en sprite är? I vilket fall var det väldigt komiskt. :)

17 Jun 2006
Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Bara så ni vet.

Fråga inte något barn, de lär inte ha någon sprit, + vad ska ni ha spriten till?

alltså jag kan mer än dig din amatör

En förenklad version om vad sprite är:

det är saker...monster..gubbar från spel som final fantasy..seiken densetsu...metroid prime...super mario....mana sword....chronos trigger...

man kan sägar att det är pixel saker från spel :)

även nån med mindre än 20IQ fattar vad jag mena nu och om Magiska Barmet ber om hjälp men så klaga han att folk ha fel borde han sköta detta själv..

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #17

Fel.

Sprites är inte gubbar, monster eller saker från gamla spel. En sprite är en bild i bitmapp format. Sprites kan mycket gärna vara från annat än spel. Och det behöver inte heller vara från gamla 8bits spel.

Och jag säger inte att folk har fel, jag vill bara ha svar på min fråga:

Om nu Nintendo's spel sprites är olagliga att använda som du säger, dark shadow, varför kommer det sig att flera tusentals flashfilmer och hemmagjorda onlinespel använder sig av just dom spritesen? Har dom alla frågat Nintendo om lov, eller har dom helt enkelt bara använt dom? Om det är så, så ser jag ingen farlighet att använda Nintendos sprites eftersom Nintendo inte verkar bry sig om att anmäla småpojkar som gör små flashfilmer och spel.

MVH//Magiska Barnet

Senast ändrad:

Nivå 7 · Fuskare

men jag sa en förenklad verison läs själv och aja använd du då sprite då

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #19

Jag har läst, och även om det är en förenklad version så är det fel. Sprite kan vara vad som helst, en coca cola logga i BMP format. Men nog om det nu. Jag har själv kommit fram till att jag tänker använda Video Game Sprites från Nintendo och andra företag för jag ser ingen skada i att använda det.

Någon Mod kan låsa tråden om det är nödvändigt.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in