ELF Skrivet 9 Augusti 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 9 Augusti 2006 Men vad är det som du inte förstår, lagen är lika för alla oavsett om man är tjuv,mördare,advokat,städare eller what the fuck ever. Om du kör över en tjuv vid ett övergångsställe, som har fullt med stöldgods på sig. Och vi säger att denna tjuv dör, menar du att det är helt okej då? Eftersom att du verkar tycka att lagen inte ska vara lika för alla. <{POST_SNAPBACK}> Nej, nej. Bara om han/hon gör det med meningen för att stoppa bilen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tHOORd Skrivet 10 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Augusti 2006 Nej, nej. Bara om han/hon gör det med meningen för att stoppa bilen Meningen med att ställa sig framför bilen var att den skulle stanna vilket den också borde ha gjort, i och med att den inte gjorde det så utsatte föraren 2 liv för fara. Får man också skylla sig själv om man t.ex. försöker stoppa en bankrånare och blir skjuten, det borde ju också klassas som självmordsförsök eller hur? Ibland undrar man hur folk tänker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 10 Augusti 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 10 Augusti 2006 Jaa, det är det ju Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Kaktus-Killen Skrivet 10 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Augusti 2006 Konstigt att inbrottstjuvar kan snubbla i huset när det är släckt.. (antagligen tänder han inte lyset) Vårat rättsystem är idiotiskt. Eller, att vara tvungen att mörda i självförsvar, tänk dig en situation där du helt enkelt inte kan överleva utan att mörda den som hotar/slår dig, eller kanske skjuter mot dig. Tycker du, att du ska åka in i fängelse för 10+ år för mord då du gjorde det i självförsvar/för att överleva? Nejnej, bättre att slå denne på huvet o ringa polisen, sen vaknar mördaren antagligen o skjuter den som ringde polisen. hejja. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tHOORd Skrivet 10 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Augusti 2006 Konstigt att inbrottstjuvar kan snubbla i huset när det är släckt.. (antagligen tänder han inte lyset) Vårat rättsystem är idiotiskt. Eller, att vara tvungen att mörda i självförsvar, tänk dig en situation där du helt enkelt inte kan överleva utan att mörda den som hotar/slår dig, eller kanske skjuter mot dig. Tycker du, att du ska åka in i fängelse för 10+ år för mord då du gjorde det i självförsvar/för att överleva? Nejnej, bättre att slå denne på huvet o ringa polisen, sen vaknar mördaren antagligen o skjuter den som ringde polisen. hejja. Men så överdrivet petig är inte våran lag heller. Det är inte riktigt så att bara man snubblar så har husägaren gjort sig skyldig till nån form av brott. Och sen om det nu skulle vara släckt i huset så skulle inte "inbrottstjuven" kunna stämma husägaren pga av att han snubblar i trappan. Däremot om det kanske hade varit ett öppet schakt eller lucka i golvet som inte var upplyst eller utmärkt på något vis så skulle det se annorlunda ut. Om det nu skulle vara så att en inbrottstjuv istället skulle snubbla på köksgolvet så skulle inte heller detta leda till ett vinnande fall i rätten mot husägaren(högst trolig, kan ju inte garantera detta på något sätt). Om golvet däremot var insåpat eller att t.ex spikar stack upp ur golvet och detta inte heller är utmärkt på något sätt så skulle nog inbrottstjuven kunna få ersättning. Men inbrottstjuven går ju inte fri bara för att han stämmer husägaren och vinner, utan han har fortfarande gjort sig skyldig till brott. Att man skulle åka in på 10 år eller mer för att ha mördat i självförsvar är också högst otroligt. Om det nu inte är så att situationen inte krävde att man skulle mörda denna person. Jag menar får du en snyting och sen tar upp en puffra och skjuter skallen av den som slagit dig så kan du ju fetthaja att du inte kan yrka på självförsvar och tro att du kommer undan med det Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Kaktus-Killen Skrivet 10 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Augusti 2006 (redigerat) så därför la ja till att "där du MÅSTE mörda i självförsvar", men, att, som du sa en lucka eller nåt i golvet som inte är upplyst eller nåt.. jo de kanske är ett vettigt argument, men i vilket fall så skulle de som bodde där, och deras vänner/släktingar veta var denna är, vilket minskar risken för olyckor.. Men att en inbrottstjuv ska kunna stämma ägaren för att brottslingen inte vet hur huset ser ut (alltså om brottslingen då, som vi pratade om, ramlat och slagit sig, etc) tycker jag är dumt. Men visst brottslingen åker ju ändå in som du sa, men husägaren ska INTE få straff om brottslingen, som sagt, inte "kan" huset.. Redigerat 10 Augusti 2006 av Kaktus-Killen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 11 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 11 Augusti 2006 (redigerat) I alla lokaler där allmänheten vistas måste man varna om möjliga riskfaktorer. I en privatpersons hem vistas ju inte allmänheten direkt... Annat är det om trapphuset inte är belyst etc. och tjuven skulle ramla och slå sig. Redigerat 11 Augusti 2006 av Perisoreus Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tHOORd Skrivet 11 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 11 Augusti 2006 (redigerat) I alla lokaler där allmänheten vistas måste man varna om möjliga riskfaktorer. I en privatpersons hem vistas ju inte allmänheten direkt... Annat är det om trapphuset inte är belyst etc. och tjuven skulle ramla och slå sig. Men se det ur t.ex en rörmokares synvinkel, eller en teknikers. Om det nu är så att dom kommer hem till dig och du har ett antal saker som kan vara livsfarliga för dessa yrkesmän så kan jag nog ge mig f*n på att detta måste märkas ut eller på något sett informeras om. Men helt ärligt talat så vet jag faktiskt inte hur det är inuti huset, men min manliga intuition säger mig att det är så;>. På tomten måste man garanterat märka ut riskfaktorer. Redigerat 11 Augusti 2006 av tHOORd Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 12 Augusti 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2006 Men se det ur t.ex en rörmokares synvinkel, eller en teknikers. Om det nu är så att dom kommer hem till dig och du har ett antal saker som kan vara livsfarliga för dessa yrkesmän så kan jag nog ge mig f*n på att detta måste märkas ut eller på något sett informeras om. Men helt ärligt talat så vet jag faktiskt inte hur det är inuti huset, men min manliga intuition säger mig att det är så;>. På tomten måste man garanterat märka ut riskfaktorer. <{POST_SNAPBACK}> Ja i vår tomt har vi en stor gul självlysande skyllt där det står: VARNING Se upp för stenpartiet, leksakerna och (familjen om du anmäler oss för att ha snubblat på något)!!! Det är ju befängt att man kan åka dit bara för att en inbrottstjuv har skadat sig på något i hemmet... Jag ska nog gå hem till en partiledare, bryta mig in i huset och rammla ner för deras trappa och bli äckligt rik :evil: :medieval: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tHOORd Skrivet 12 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2006 Men se det ur t.ex en rörmokares synvinkel, eller en teknikers. Om det nu är så att dom kommer hem till dig och du har ett antal saker som kan vara livsfarliga för dessa yrkesmän så kan jag nog ge mig f*n på att detta måste märkas ut eller på något sett informeras om. Men helt ärligt talat så vet jag faktiskt inte hur det är inuti huset, men min manliga intuition säger mig att det är så;>. På tomten måste man garanterat märka ut riskfaktorer. <{POST_SNAPBACK}> Ja i vår tomt har vi en stor gul självlysande skyllt där det står: VARNING Se upp för stenpartiet, leksakerna och (familjen om du anmäler oss för att ha snubblat på något)!!! Det är ju befängt att man kan åka dit bara för att en inbrottstjuv har skadat sig på något i hemmet... Jag ska nog gå hem till en partiledare, bryta mig in i huset och rammla ner för deras trappa och bli äckligt rik :evil: :medieval: <{POST_SNAPBACK}> Som sagt så är ju inte riktigt lagen så heller.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kerby Skrivet 12 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2006 De hära. Om någon tjuv bryter sig in och tar typ husets dyra ägodelar och springer så kanske dem snubblar och slår sig så att han/hon får hjärnskakning. Då är det husägarens fel enligt dagens system. Den hatar jag! Polare som drunknar i en pool. Det lät lite roligt :P. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 13 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2006 Men se det ur t.ex en rörmokares synvinkel, eller en teknikers. Om det nu är så att dom kommer hem till dig och du har ett antal saker som kan vara livsfarliga för dessa yrkesmän så kan jag nog ge mig f*n på att detta måste märkas ut eller på något sett informeras om. Men helt ärligt talat så vet jag faktiskt inte hur det är inuti huset, men min manliga intuition säger mig att det är så;>. På tomten måste man garanterat märka ut riskfaktorer. <{POST_SNAPBACK}> Ja i vår tomt har vi en stor gul självlysande skyllt där det står: VARNING Se upp för stenpartiet, leksakerna och (familjen om du anmäler oss för att ha snubblat på något)!!! Det är ju befängt att man kan åka dit bara för att en inbrottstjuv har skadat sig på något i hemmet... Jag ska nog gå hem till en partiledare, bryta mig in i huset och rammla ner för deras trappa och bli äckligt rik :evil: :medieval: <{POST_SNAPBACK}> Som sagt så är ju inte riktigt lagen så heller.... <{POST_SNAPBACK}>Dessutom så åker man in för att en mördare försökt döda en med en kniv fast man använde sitt självförsvar och lyckades döda mördaren. Det är orättvist. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.