💬
Logga in
Fuska.se

Triops - Vattendjur Från Dinosaurietiden.

19 svar · startad

Triops är alltså ett urtidsdjur som levde för ca 200 miljoner år sedan, på dinosauriernas tid. Och de lever fortfarande!

Triops-ägg säljs i leksaksaffärer och i väldigt få djuraffärer. I varje förpackning får du triops-ägg som du lägger i en mindre skål (guldfiskskål eller någon annan glasskål som rymmer ca en liter). Med får du även triops-mat som du ska ge enligt enkla instruktioner. Triops-äggen kläcks efter ca en dag och lever i ca 20-90 dagar.

När dina Triops dör lämnas du dock inte tomhänt. De ägg som triops lägger i sanden kan dock inte kläckas direkt i vattnet, du får hälla ut vattnet men spara sanden. Sanden ska torka i minst 3 månader (det ska alltså torka ordentligt) och sen är det bara att hälla sanden i en skål, fylla den med vatten och vänta på att äggen i sanden ska kläckas till ännu en generation Triops.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Triops_longicaudatus.jpg

Själv gillar jag inte att Triops säljs i leksaksaffärer, men äggen är inte ömtåliga precis.

De kan inte leva tillsammans med andra fiskar då de äter mindre fiskar och blir uppätna av större.

Kort video:

http://youtube.com/watch?v=rHk1wK8zCJY

Köp Triops-ägg:

http://www.coolstuff.se/p615/Triops.html?r...ate_banner_id=1

Nivå 7 · Fuskare

Haha, cool! Ser ut som en blanding av räka och ett förhistoriskt djur (:

Jag ska nog köpa en sån... Jag menar, 199kr för ägg, akvarium, termometer, mat och en massa instruktioner.

Sen kostar det 59 utan akvarium (det är egentligen bara en plastlåda typ).

Senast ändrad:

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Jag ska nog köpa en sån... Jag menar, 199kr för ägg, akvarium, termometer, mat och en massa instruktioner.

hehe ja kommer få en i födelsedagspresent hela paketet.

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Jag får huvudverk av att läsa meningar med flera "dom".

Man uttalar "dom" inte skriver. När man skriver använder man "de".

Och vem f*n följer med sina föräldrar när de köper presenter? Vadå, var barnvakten upptagen? :lol:

Men Triops är väldigt häftiga :P

Senast ändrad:

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator

Shiiet, jag visste inte att det fanns sånna.

Jag tror nog att jag måste köpa en sån, det är ju ganska status med att ha en Dinosaurie i sitt hus hehe.

Nivå 5 · Fuskare

Jag hade något liknande när jag var liten.. de kallades seakings å såldes på br.. men min kompis spillde ut mina :/(.. så lack jag blev.. men jag undrar om det e samma? fast mina hann bara bli pyttesmå..

Nivå 7 · Fuskare

Jag hade i ca 30 dagar men dem dog pga att vi eldar i vår kamin för att hålla huset varmt så en natt blev det 30*+ i vattnet. Sådana höga temperaturer pallar dem inte.

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Jag hade i ca 30 dagar men dem dog pga att vi eldar i vår kamin för att hålla huset varmt så en natt blev det 30*+ i vattnet. Sådana höga temperaturer pallar dem inte.

Nej...Men jag gick till en anan affär så länge.

Senast ändrad:

Nivå 3 · Lärling

vem f*n vill ha små äckliga djur, DOM är säkerligen skittråkiga också. Sluta städa hemma hos er så får ni silverfiskar,kvalster och kackerlackor gratis.

Nivå 11 · Veteranfuskare Karamellkungen

Det är lite intressant att ett sådant litet djur har överlevt i så här många år. Men de är tråkiga att ha som husdjur, de är små och gör sällan något, men fungerar bra att ha i skolor i förebyggande syfte. När jag gick i 5:an eller något, så födde klassen upp sådana här djur. Det var rätt så tråkigt men vi lärde hos en del.

12 Feb 2007

Man har ju självklart inte Triops som husdjur :meddum:

Men det är intressant att se hur Triops utvecklas från ägg till nästintill fullvuxen på två veckor.

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Man har ju självklart inte Triops som husdjur :meddum:

Men det är intressant att se hur Triops utvecklas från ägg till nästintill fullvuxen på två veckor.

Det är fett ointressant. Och det är ett husdjur, så klaga inte på föregående talare om du inte själv vet vad ett husdjur är.

Husdjur är djur som används av människan för sociala (sällskapsdjur), estetiska, ekonomiska, vetenskapliga eller andra ändamål

Men lol...

Wiki:

Husdjur kallas djur som människan tämjt och/eller domesticerat, och utnyttjat för att bland annat få mat och hjälp med tyngre arbeten. Exempel på husdjur är ko, får, get, kanin, gris och häst.

Och jag sa aldrig att Triops inte var ett husdjur, jag sa att man inte har Triops som husdjur.

Och varför lyssnar jag ens på dig? Hur myckert vett kan någon ha om de använder ordet fett som ett adjektiv?

Triops låter ganska coola :)

Men hur stora blir dom?

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Men lol...

Wiki:

Husdjur kallas djur som människan tämjt och/eller domesticerat, och utnyttjat för att bland annat få mat och hjälp med tyngre arbeten. Exempel på husdjur är ko, får, get, kanin, gris och häst.

Och jag sa aldrig att Triops inte var ett husdjur, jag sa att man inte har Triops som husdjur.

Och varför lyssnar jag ens på dig? Hur myckert vett kan någon ha om de använder ordet fett som ett adjektiv?

Wikipedia är ingen pålitligt källa, dock så är det där en halv förklaring av vad ett husdjur är. Du kanske inte förstod min förklaring så vi tar det igen.

"Husdjur är djur som används av människan för sociala (sällskapsdjur), estetiska, ekonomiska, vetenskapliga eller andra ändamål "

Hur mycket vett jag "har" är väl också orelevant, eller påstår du att det jag säger är fel?

"Och jag sa aldrig att Triops inte var ett husdjur, jag sa att man inte har Triops som husdjur."

Dagens citat, låter väldigt korkat. Då du inte bestämmer om det är ett husdjur eller inte när du väl har det. Så vi gör väl som du för att dra en slutsats av det hela :meddum: :meddum:

EDIT: Det är fint att du klagar på att jag säger att "det är fett ointressant". När du startar meningen med "men lol"....

Senast ändrad:

EDIT: Det är fint att du klagar på att jag säger att "det är fett ointressant". När du startar meningen med "men lol"....

Du har en poäng där....

Men hursomhelst så är tråden till för att diskutera Triops, inte börja debattera om andras uppfattningar av vissa ord. Så då ska jag som den "bättre" av oss ta och erkänna att det må hända att jag hade fel om ordet husdjur... Mr besserwisser.

Så... Någon som vet ungefär hur stor skål Triops ska ha? Hade för mig att det var minst en liter...

Senast ändrad:

16 Feb 2007

Dem ser ju ut som parasiter , Brr!!

man kanske kan fiska dom, annars ser dom inte såå kul ut (:

18 Feb 2007
Nivå 4 · Lärling

Vill ha! Vill ha! >_<

Ska köpa också! :) :) :) :) :)

Annars så har jag ju 2 ödlor som ser ut att komma från dinosauriernas tid

Men vatten djur är jätte coola >_<

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in