Hoppa till innehåll

Miljön På Jorden.


Lynott
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 133
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det finns massvis med enkla saker man själv kan göra och om alla tänker på dem så klarar vi oss. Men tydligen vill inga utan säger bara att man inte kan kontrollera det och skyller istället på att regeringen bör göra något. Regeringen har faktiskt inte mer makt i den här frågan än vad vi själva har. Det regeringen kan göra är att upplysa folk, sedan är det upp till hela världens folk att minska på sina utsläpp. T.ex. kan man göra något så enkelt som att försöka minska sin pappersförbrukning. I skolan används mycket papper utan anledning, många skriver ut texter utan att ha läst igenom dem först vilket leder till att de får ut onödiga texter som de inte har anledning av. Läs igenom texten först, skriv sedan ut om du behöver! Och du måste inte skriva ut hela Wikipedia-texten! Listan med referenser är helt onödig liksom annat på andra sidor. Markera endast det du vill skriva ut och skit i det som är irrelevant! Så enkelt kan det vara!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vi som bor på landet, vad ska vi gör? Ska vi åka mindre bil isåfall? Hur? Men jag tror fortfarande att det är storstadstrafiken som det skulle kunna göras mest med, bygg ut tunnelbanesystemet eller nåt sånt istället. Och jag iallafall kollar så mycket jag kan innan jag skriver ut nåt. Men ska man trycka mindre böcker för att minska pappersförbrukningen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla får låna en bärbar dator och alla böker och papper skrotas! Det låter som en bra ide! Men mer kollektivtrafik till ute på landet! Bättre en buss en fem bilar!

 

Men den globala frågan kvarstår, kan vi få ett om så ett annat land med i ett slags miljö sparningsprogram vore det ganska toppen. Om tex Sverige och Norge slog gemensamt bestämde sig att spara på mijön, borde inte Finland och Danmark oxå ta efter? Sen blir det en dominoeffekt av det hela, Estland, Lettland och Litauen får ju mkt bidrag och sånt ifrån oss? Så vi hotar med att slopa alla bidrag om inte de också minskar utsläppen. Nu tror jag inte att de har så mkt utsläpp, men ni fattar principen...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men världen påverkas inte för att nåra skolor sparar på papper. Det var iofs bara ett förslag, men om det verkligen skulle funka, måste vi på nått sett tvinga alla skolor i hela världen och företag som också använder papper...

Då ligger fortfarande inte problemet på politikerna utan på befolkningen. Sluta skylle på lagstiftning och politikerna. Det som krävs är att jordens befolkning tar saken i egna händer. Inte bara et fåtal kallade politiker. Poltikerna är inga övermänniskor som klarar allt, om vi inte hjälper dem kan vi lika gärna hälsa hem. Visst, politikerna har mer makt själva än vad ´man som enskild individ har men varje enskild individ måste fortfarande göra något själv.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Härute går det två bussar om dan, och då är det bara skolbussen som åker här, det skulle bli väldigt många bussar för att täcka behovet. Jag försöker spara lite på miljön, men alla måste ju försöka och inte bara säga att andra ska göra, jag gör lite, varför kan inte alla andra också göra lite så blir det lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men är inte allt sånt där mer eller mindre svenskt? I och för sig skulle man ska lite miljöorganisationer och sånt som vi skickar ut i världen och lurar i folk att man tjänar mer på att köpa en lågenergilampor än en vanlig... Sen kan man även göra lite jippon och grejer som en global mijödag! :D
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...