Hur man öppnar portar i routern.
Har gjort det på Windows XP och Windows Vista.
Okej, då börjar vi. Gå till start menyn. Tryck på "kör" och skriv in "cmd.exe". Då öppnas en DOS ruta. Du kan även gå till Start Menyn >> Alla program >> Tillbehör >> Kommandotolken. I alla fall. När DOS rutan är öppen står det ditt operativ system och C.\Documents and Settings\Dittnamn> efter det skriver du "ipconfig". Då kommer din IP-adress, din Nätmask och din Standard-gateway upp. Du kommer se : 192.268.någotnummer.någotnummer i Ip adressen. Ta de första siffrorna i ditt nummer och skriv in dem i din webbläsare. Exempel: 192.168.1.1. Du får testa dig fram. När du kommer in ska du logga in på routern. Du skriver in ett lösenord och ett användarnamn. Oftast är det ingenting eller admin/admin som lösenord. Sen trycker du på Firewall och sedan på Virutal Server. Där kan du skriva in en port du vill öppna och välja om den ska vara för TCP eller UDP eller både och. Rätta mig om jag har fel men jag tror att TCP är information som går ut från datorn och UDP tvärtom. För säkerhetsskull kan du ju välja både och. Det gör jag. Förlåt om jag har varit otydlig på vissa ställen. Men om du behöver hjälp så fråga. :)
Jag skulle även rekommendera att stänga av windows brandvägg (för xp) om du har andra antivirus program. annars måste du låsa upp portar där också. dt tar vi en annan gång.