Hoppa till innehåll

Datorfel

Vitdom

Rekommendera inlägg

När jag startar datorn ibland t.ex. på morgonen så brukar den oftast pipa en liten sekvens och typ inte göra mer, och det kommer ingen signal till skärmen. Jag måste oftast stänga av och starta den flera gånger innan det fungerar.

Ljudsekvensen är kort(1),(ingen paus) lång(2 eller 3),(paus) kort(1),(paus) kort(1).

Mitt moderkort är: GA-8I848PM(-FS) P4 Titan Series Motherboard

Och förut så brukade datorn hänga sig och det såg konstigt ut på skärmen, men nu gör den inte så så ofta. Men nu brukar den OFTA ha väldigt få bilder per sekund i korta stunder på spel, typ 5-10 bilder per sekund när jag brukar ha 50. Och när detta händer så låter det konstigt ifrån min dator, typ som när man drar en kudde på ett golv.

Har redan hittat en ny lösning på detta, att köpa en ny dator, men jag skulle vilja ha någon annan möjlighet att lösa detta på innan jag köper en ny dator.

Jag har prövat lösa detta problem genom att: formatera om datorns hårddisk, byta kylpasta på processorn, regöra från damm, kolla glapp på processorn RAM hårddisk grafikkort och fläkt.

Jag kommer inte precis ihåg när detta började, jag vet bara att det sista jag gjorde med datorn innan detta började var att jag bytte nätaggregat. Sen vet jag inte hur lång tid det tog efter det som detta började, kan vara nån månad eller flera veckor.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min nya data låter alltid när man sätter på den. Inte pip mer... Går inte att förklara. Men min pappa gick och frågade i affären vi köpte den, han sa att den lät så för att den trodde att fläkten eller något annat var sönder (för att det inte startat riktigt än) och började varna att det var sönder. Det kanske är så med din med? Fast den låter annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min nya data låter alltid när man sätter på den. Inte pip mer... Går inte att förklara. Men min pappa gick och frågade i affären vi köpte den, han sa att den lät så för att den trodde att fläkten eller något annat var sönder (för att det inte startat riktigt än) och började varna att det var sönder. Det kanske är så med din med? Fast den låter annorlunda.

Olika pip = olika problem

Pipen är till för att felsöka datorn, här kan du läsa mer om detta: http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml.

Men nu hittade jag inte min felkod där. Så jag frågar här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst wAcko

Det låter som det är något fel på moderkortet, någon del har kanske fuckat, men det är ju konstigt att det fungerar ibland.

låter typ som en SOS signal :P

Testa också att uppdatera bios.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det låter som det är något fel på moderkortet, någon del har kanske fuckat, men det är ju konstigt att det fungerar ibland.

låter typ som en SOS signal :P

Testa också att uppdatera bios.

Hur uppdaterar man bios? Med drivrutin eller köper nytt?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst wAcko

Gå in på länken som jag gav dig och skriv modellnummret, det ska stå någonstans på din dator. Då ska det komma upp en massa drivers, bios, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jo men de verkar vara ganska ouppdaterade, den senaste bios saken är från 2005, och grafikdrivrutinen från 2006(när den senaste är från 2008). Ska jag ändå installera den?

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...