Ett nytt försök till den låsta tråden där trådskaparen inte tog upp ett påbörjande argument. Som rubriken lyder så vill jag höra hur ni tar ställning till droger i dagens samhälle!
Innan jag börjar vill jag påpeka att det är en aning fel att generalisera alla droger då de absolut inte har samma effekt och konsekvenser så låt oss hålla till de "vanligare" drogerna.
Ett vanligt argument som vi får ofta höra är hur skadliga och beroendeframkallande droger är. Men sidan som är emot droger tycker det är väldigt populärt att blanda in hur individen påverkar andra. Att genom drogers acceptans i samhället är det lättare att andra skall falla i denna "fälla" och själva börja med droger. Om man tittar på de liberalas sida får man ofta höra att det är ens egna val vad man väljer att bruka på sin egen tid och att regeringen samt andra bör inte blanda sig i.
Det finns även en hel del andra argument om hur vissa droger är faktiskt mindre skadliga än tobak och alkohol men detta tänker jag inte gå in på just nu.
Slutligen är det även en fråga om etik och moral. Är det rätt att vi försöker stoppa droger? Å ena sidan finns det folk som vill det men å andra sidan finns det folk som anser att drogbrukare riskerar att inte sköta sig i och sluta som missbrukare. Det handlar också vad som gynnar flest människor. Vilken är den bästa lösningen för att majoriteten ska hålla med? Men nog från mig.
Låt höra vad ni har för argument och ställningstagande!