Om någonsin mellanöstern blir sams igen,då kommer det inte ske inom 250 år.Dessutom är det bara att acceptera att Mellanöstern är "världens krigs-kärna"
Vad Tycker Ni Om Våldet Här På Jorden?
↗ till inläggetDe satte inte stopp för japanerna. Läget var redan kört för japanerna. Det var bara en tidsfråga innan kapitulation. Läget var kritiskt. USA bombade endast för att visa sin makt med kärnvapen för Sovjet. Upptakten till Kalla Kriget.
Axelmakterna skulle kunna ha vunnit kriget om japanerna fullständigt sket i Amerika och flög till Sovjet och atteckerade Sovjet bakifrån.
↗ till inläggetDe satte inte stopp för japanerna. Läget var redan kört för japanerna. Det var bara en tidsfråga innan kapitulation. Läget var kritiskt. USA bombade endast för att visa sin makt med kärnvapen för Sovjet. Upptakten till Kalla Kriget.
Man beräknade att det skulle dö ca 2 miljoner amerikanska trupper om man skulle ha invaderat Japan, det var den "nedre" gränsen. Japan hade förlorat stora delar av sin armé, men hade ca 2,5 miljoner trupper i stand-by på det japanska fastlandet.
On topic: Jag säger samma sak som förut, människan är nog mindre våldsam idag (marginellt) men därimot kan en person lättare vara våldsam, alltså skada många personer innan han/hon blir stoppad.
Soad_token
Jag tror inte att allt våld har med religon att göra. Iallafall inte Kristendomen, som säger att man inte skall kriga. Men det kan ju absolut vara en del av det. Jag tror att makt och pengar är det första man tänker på.
OBS!! Jag vet mycket väl att man krigade för kristendomen för 500 år sedan. Men det kan man inte jämföra med.
↗ till inläggetVarför inte?OBS!! Jag vet mycket väl att man krigade för kristendomen för 500 år sedan. Men det kan man inte jämföra med.
Om jag mördade någon för 30 år sedan, så kan jag inte bli dömd för att det var för länge sen?
↗ till inlägget↗ till inläggetVarför inte?OBS!! Jag vet mycket väl att man krigade för kristendomen för 500 år sedan. Men det kan man inte jämföra med.
Om jag mördade någon för 30 år sedan, så kan jag inte bli dömd för att det var för länge sen?
Nej efter som vi har en sådan lag. Plus att det är lite skillnad mellan 500 år och 30 år eftersom det inte är samma personer som begår brottet i kyrkans namn som personerna som är troende idag. Men religionen blir lätt en grund för våldsamheter efter som folk formar sina liv efter den och de olika religionerna kolliderar.
Soad_token