Mycket strejk inträffar men sjuk vård strejken var nog årets största srejk (i sverige) tytcker ni att man har rätt att strejka?
Strejk
Ja, för mig är det självklart att man ska få strejka, ibland är det faktiskt det enda sättet att få arbetsgivaren att lyssna. Även om man inte får som man vill så kan det bli lite bättre om man strejkar
Som vårdstrejken, det fick inte den lönen de ville ha, men de fick i alla fall en lönehöjning.
Ps. När man startar en tråd i debatt forumet, snälla ta bort de mest tydliga stavfelen. Ds.
Soad_token
Ja, det tycker jag. Ofta kan det vara så som Soad säger, att det är det ända sättet att få arbetsgivaren att lyssna.
Morsan var med i sjuksköteskornas strejk.
helt rätt att strejka när arbetsgivaren inte lyssnar
Så länge inte ALLA strejkar, så är det helt okej...
Jobbigt för dom som behöver akutvård, när alla strejkar...
↗ till inläggetMycket strejk inträffar men sjuk vård strejken var nog årets största srejk (i sverige) tytcker ni att man har rätt att strejka?
Det är helt rätt! Jag är helt på arbetarnas sida som strejkar för sin rätt!
↗ till inläggetHåller med dig, men de får vård tillslut.Jobbigt för dom som behöver akutvård, när alla strejkar...
↗ till inlägget↗ till inläggetHåller med dig, men de får vård tillslut.Jobbigt för dom som behöver akutvård, när alla strejkar...
Sjuksköterskor är nog inte precis arbetare då de har en akademisk utbildning...
↗ till inlägget↗ till inläggetJobbigt för dom som behöver akutvård, när alla strejkar...
Håller med dig, men de får vård tillslut.
Ptja, vi har alla olika tolkningar på ord. För mig är alla som arbetar med något yrke en arbetare, vilken klass de sedan tillhör är en annan sak.
man ska ha rätt att strejka men dåligt ifalll alla strejkar som förut när vi flög hem till sverige från spanien så säger dom vi kan tyvär inte ge non servis pga strejk(jag var skit hungrig:()
Det har man väl.
↗ till inlägget↗ till inläggetJobbigt för dom som behöver akutvård, när alla strejkar...
Håller med dig, men de får vård tillslut.
Ptja, vi har alla olika tolkningar på ord. För mig är alla som arbetar med något yrke en arbetare, vilken klass de sedan tillhör är en annan sak.
Fast sen finns det ju ordböcker som säger vad ordet betyder. Arbetare är det som tillhör de "stora massorna" ofta lågutbildade och fyiskt krävande, men just sjuksköterskor ligger i en gråzon. De har mycket utbildning (ingen arbetare) dålig lön och fyiskt jobb (arbetare) så det är inte lätt att säga vilken "klass" de tillhör.
Soad_token
↗ till inläggetVårdförbundet såg till i sina varsel att akutvården inte drabbas. Dock orsakade strejken en enorm kö med icke-akuta operationer som kommer att ta månader att beta av och således uppnå vårdgarantin.Jobbigt för dom som behöver akutvård, när alla strejkar...
Konflikträtten är det mest grundläggande som finns i ett demokratiskt samhälle. Både arbetsgivare och fack skall kunna ta till konfliktmedel, såsom lockout och strejk. Det skall självklart bara vara en nödlösning och inget man använder för lättvindigt.
↗ till inläggetMycket strejk inträffar men sjuk vård strejken var nog årets största srejk (i sverige) tytcker ni att man har rätt att strejka?
Helt klart ska man få strejka, annars kan man ju aldrig få sina vilkor ändrade eller uppfyllda.
Självklart ska man ha rätt till det. Men tyvvär så ökade bara lönen 0.5% onödigt att gå med på det. De strejkade ju trots allt 6 veckor ?
↗ till inläggetjag undrar... hur skulle man förbjuda strejk (om det inte redan är förbjudet), strejk är när många på en arbetsplats vägrar jobba, och det är för kostsamt för företaget att avskeda allihopa. det är ungefär som att straffa folk som begår självmord, det går liksom inte. jag kan väl inte sägga att man ska ha rätt att strejka, man gör det helt enkelt bara.Mycket strejk inträffar men sjuk vård strejken var nog årets största srejk (i sverige) tytcker ni att man har rätt att strejka?