↗ till inläggetTill Dave, människan är inte ett djur och man ska prioritera en människas liv före ett djur.
Ok kanske inte Stalin eller Saddam t.ex för dem räknas som djur men andra människor.
Fatta att dem flesta arter i denna planet tänker på bäst överlevnad, går du igenom babijaners stammar så blir du anfallen, dem riskerar inte att få sin egen art skadad.
Här i väst tänker människan allt mer på djur än människor nu för tiden som t.ex
"Kör med etanol", medans vi skördar U-ländernas växter medans vi ändå har tillgång till 75% av alla naturresurser i världen när vi bara är 25%.
Sett från vilken vinkel är människan inte ett djur? Om en inbrottstjuv försöker sno ens barn så attackerar man honom. Om en galen person försöker spräcka din frus gravid mage så attackerar man honom. Sett från en "organisk" syn så är människan ett djur, precis som schimpanser och hundar. Men sett från en "beteende" syn så är vi inte djur längre, då är vi sofistikerade varelser med hög intelligens. Som kan tänka långsiktigt och inte bara "Jag tar den starkaste mannen och låter honom befrukta mig, sedan föder jag mina barn och då är min livsuppgift klar. Då kan jag dö."
Vi prioriterar vissa djur över människor, då det antingen är en människa som skadar djuret eller djuret är utrotningshotat av just människan. Drar en quote från en väldigt vis gammal man.
"Hear this
Three monkeys sitting under a coconut tree
Discussing things as they are said to be
Said one to the others, now listen you two
There’s a strange rumor that can’t be true
They say man was ascended from our noble race
But the very idea is a big disgrace
No monkey ever deserted his wife
Or her baby, to ruin their lives"
- Damian "Junior Gong" Marley - Educated Fools
Samt
"I'd like to share a revelation that I've had during my time here. It came to me when I tried to classify your species and I realized that you're not actually mammals. Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment but you humans do not. You move to an area and you multiply and multiply until every natural resource is consumed and the only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. Do you know what it is? A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet. You're a plague and we are the cure"
- The Matrix
Jaaa! Quotes från låtar och filmer gäller! :D:D Det är någon som kommit på att skriva det i filmen, manusskrivaren kanske? Någon har kommit på att skriva så i låten och vad jag vet så stämmer det!