↗ till inlägget
↗ till inläggetPåminner om en aminosyra. Jag antar att den binder till ett enzym som reglerar något signalämnes tillverkning. Mycket svår fråga ja, MVG Kemi B eller högre.
Felfelfel. Hur i hela friden kommer du fram till slutsatsen "påminner om en aminosyra"? Bara för att den har NH2 och OOH så är det inte någon aminosyra för fem öre.
Vill du veta exakt vad den gör, så binder den sig till en subenhet i en spänningskänslig kalciumkanal i det centrala nervsystemet. Den sänker även utsläppet av flera neurotransmittorer.
Hjärnan med andra ord?
och det är la visst en aminosyra? den har en amingrupp och en karboxylsyragrupp, amin + syra = aminosyra? det måste ju teoretiskt inte vara en L-alpha-aminosyra för att det ska vara en aminosyra, även om det råkar vara dem vi använder oss av.
Dessutom skrev jag vad jag trodde, du behöver inte komma och leka viktigpetter för det.
CNS består av hjärnan och ryggmärgen, om man nu ska ta det grovt.
Nej, det är ej en aminosyra.
En aminosyra är alltid uppbyggd såhär:
NH2-CH-COOH
........|
........R
Där R är en sidokedja som består av mest av C och H.
Pregabalin är uppbyggt såhär:
NH2-CH2-CH-CH2-COOH
...............|
...............C4H9
Ser du skillnaden?
När jag ser att folk gör väldigt enkla fel pga den urkassa grundskolan och på vissa ställen gymnasieskolor som lär ut fel, så blir jag lite grinig och går in i något slags teacher-mode. Menar inte att du är dum i huvudet, men du har inte fått lära dig rätt saker.