Tja undrar om man kan installera mac os på en ''vanlig'' stationär pc? vad är fördelen/nackdelen med Mac os? när jag skriver Mac os menar jag alltså deras operativ system
Mac Os
Vore det då inte smartare att använda en Linux distro och installera mac skin, en dock och få det att verka som en mac?
↗ till inläggetJag föreslår Ubuntu om du vill ha det för att slippa virus, etc. Fast då går ju Sandboxie och icore virtual accounts också bra...Tja undrar om man kan installera mac os på en ''vanlig'' stationär pc? vad är fördelen/nackdelen med Mac os? när jag skriver Mac os menar jag alltså deras operativ system
Har du AMD eller Intel processor?
tror jag har AMD har jag dual core det är samma sak eller ? :P
Hade Mac os på min gamla bärbara pc, går att fixa dock var det inte jag som fixade det på min dator utan min storebror :P
Nackdelar var väl att funktionen för det inbyggda ljudet/ljudkortet slutade fungera när jag körde Mac os, även så var trådlösa inte fungerande under den tiden. Och du kan inte spela lika många spel med Mac os.
Men fördelarna är väl att du slipper virus :P och att det fungerar lite mer "smooth".
Sök runt lite på google så kanske du hittar något sätt det går på? :P
man slipper inte virus bara för att man byter till linux/mac
Kan inte tala för Mac.
Linux är uppbyggt på en så pass kompakt och solid kernel. Det är nästintill omöjligt att få virus på en Linuxburk.
I princip alla datorvirus idag är gjorda för Windows pga .exe-filer och mycket mer.
(en liten följd av inlägget LeetrN skrev ovan)
↗ till inläggetfalseKan inte tala för Mac.
Linux är uppbyggt på en så pass kompakt och solid kernel. Det är nästintill omöjligt att få virus på en Linuxburk.
Virus idag är gjorda för Windows.
Redigerade mitt inlägg ovan en snutt.
majoriteten av alla "virus" (antar att trojaner maskar osv ingår där) är för windows men det finns fortfarande många lösa virus som infekterar lajnux
Idag? Inte.
↗ till inläggetva :)Idag? Inte.
Det finns inte "många lösa virus som infekterar lajnux" idag.
↗ till inläggetjoru jävlar det finns det visstDet finns inte "många lösa virus som infekterar lajnux" idag.
↗ till inläggetGe ett par exempel dåå? :3↗ till inläggetjoru jävlar det finns det visstDet finns inte "många lösa virus som infekterar lajnux" idag.
Edit: på pm
Håll er till ämnet nu.
jag har inte läst men how to write a linux virus five easy step säger vell en del
↗ till inläggetDe båda härstammar från Unix vilket är väldigt stabilt, OS X har en kernel som är ungefär lika stabil som Linux's kernel.Kan inte tala för Mac.
Jesu delade gåva i Open Source, välsigne Linux.
Linux är även säkrare eftersom en vanlig användare inte kan köra filer som kan skada systemet, utan måste använda sig av sudo/vara inloggad som root för att installera program etc.
↗ till inläggetdet finns sätt att bypass:a detLinux är även säkrare eftersom en vanlig användare inte kan köra filer som kan skada systemet, utan måste använda sig av sudo/vara inloggad som root för att installera program etc.