💬
Logga in
Fuska.se

Ny Dator!

25 svar · startad

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #21

Angående kablarna så gjorde jag som du sa "Collez" o klämde in dem bakom HDD o bunta fast dem där. Förvånad över hur mkt kabel en kunnde mosa in där :)

Jag tog fläkten från den gamle datorn o installera, (både den i bak o den på gamla kylaren) o satte in dem (en i bak o en där nere).

Den där nere funka fint (gamle kylfläkten, fyra pins), går bra o rätt tyst.

Men den andra som ja satte in e bara tre pins o den dånar o går säkert på >100% asså. (gick aldrig så fort förut), så finns de nåt bra program som en kan ställa in fläktar med eller?

Spelmässigt får ja återkomma med, för ja hade bara 32-bit Win7 på skiva så jag ska skaffa 64-bit snart så jag installerar inte så mkt just nu på 32-bit om jag ändå ska installera om en gång den närmaste tiden.

Edit: Jag koppla in mina två gamla HDD och, och de verkar inte som att datorn vill starta med dem i???

Även fast de nu e kopplade på SATA3 - 6Gbit så funkar de inte, eller kan det vara problemet? Gamla HDD på SATA3 kontakt?? Eller är SATA bakåtkompitabla? (Många frågor, förlåt)

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Angående kablarna så gjorde jag som du sa "Collez" o klämde in dem bakom HDD o bunta fast dem där. Förvånad över hur mkt kabel en kunnde mosa in där :)

Jag tog fläkten från den gamle datorn o installera, (både den i bak o den på gamla kylaren) o satte in dem (en i bak o en där nere).

Den där nere funka fint (gamle kylfläkten, fyra pins), går bra o rätt tyst.

Men den andra som ja satte in e bara tre pins o den dånar o går säkert på >100% asså. (gick aldrig så fort förut), så finns de nåt bra program som en kan ställa in fläktar med eller?

Spelmässigt får ja återkomma med, för ja hade bara 32-bit Win7 på skiva så jag ska skaffa 64-bit snart så jag installerar inte så mkt just nu på 32-bit om jag ändå ska installera om en gång den närmaste tiden.

Edit: Jag koppla in mina två gamla HDD och, och de verkar inte som att datorn vill starta med dem i???

Även fast de nu e kopplade på SATA3 - 6Gbit så funkar de inte, eller kan det vara problemet? Gamla HDD på SATA3 kontakt?? Eller är SATA bakåtkompitabla? (Många frågor, förlåt)

Fläktar som kopplas in i moderkortet (3 pins) går att styra antingen genom bios eller med mjukvara, speedfan är ett program du kan göra det med.

SATA är bakåtkompatibelt ja, se till att du försöker starta datorn med rätt hårddisk (den du använder nu) och inte den du försökte koppla in. Går att ändra i BIOS, brukar heta något i stil med Boot Device.

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #23

Okaj, ska kolla upp detta nästa gång jag startar om.

Tack! på förhand. :P

Nivå 7 · Fuskare

Vill du verkligen kunna kontrollera varenda fläkt i chassit rekommenderar jag dig att skaffa en fläktkontroller. Jag äger en Zalman fläktkontroller som har plats för 6 st olika fläktar. Fungerar kanonbra om du planerar att köpa flera fläktar. http://www.inet.se/artikel/6308525/zalman-...ontroller-svart

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #25

Ne det räcker med o kontrollera den jäkeln som går på övervarv hela tiden, (kanske en till) för avstängd gör den ju absolut ingen nytta :)

Å föresten så gjorde jag som du sa där "Collez", gick igenom Bios lite mer noggrant och nu funkar alla tre HDD.

Tack så mycket!

Nivå 9 · Veteranfuskare

Varsågod ;)

I så fall tycker jag att du köper den här, blir inte prisvärdare.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in