↗ till inläggetJag förstår inte varför man ska göra som något som man inte kan se eller röra vid säger, jag gör det jag tycker låter rätt.Självförtroende på högsta nivå
Edit: Dubbelpost
Tror Du På Någon Gud?
Nej, jag är inte troende men har full respekt för dem som är.
Jag tror på gud när det behövs. Nuf said.
Jag är uppväst i ett kristet hem. Jag har gått i söndagsskola, kyrkokör, bibelskola och allt sånt. Det tog mig tills jag var 14 att fatta att alla i pingstkyrkan är idioter och rövslickare. Man tror att man har gjort en insats för världens barn när man har bett en bön som innehåller ordet "amen". Då insåg jag att det händer fan inget om man inte är där ute och gör något med sina egna händer. Jag har därför valt att gå ifrån den kristna tron, men jag kan inte totalt förneka att jag tror på Gud. Jag tror kanske inte nödvändigtvis på den kristna Guden, även om jag tror att nya testamentet ger bra vägledning i vardagen, om bara folk gav manken till att läsa det.
Jag kan inte kalla mig en kristen, men jag kan inte förneka att jag tror att det finns nåt mer än bara liv och död.
Jag lever efter min egen uppsättning moralregler och behöver ingen tro på en högre makt att vägleda mig. Att grubbla över livets uppkomst är väl på sin höjd ett intressant diskussionsämne, men ger aldrig något definitivt svar och således heller ingen tillfredsställelse, vilket gör vikten av en sådan frågeställning ganska liten egentligen. :P
Nej, jag tror på evolutionen.
↗ till inläggetAtt man är troende betyder inte att man per automatik är kreationist. Så vad menar du?Nej, jag tror på evolutionen.
Nej, allt är bara påhittat. True story.
Nej jag tror inte på nån som heter Gud i förnamn och Fadern i efternamn.
Jag tror på den kristna guden och är döpt men jag tycker också att Buddha hade mycket bra idéer om världen, samt att jag tror att man lever för alltid (att man föds om) så jag är något emellan Kristen och Buddhist.
Om jag skulle jag vara buddhist.
↗ till inläggetSynd bara att det inte tror på någon gud. Det är inte ens en religion. :POm jag skulle jag vara buddhist.
Nej, jag är atesit
↗ till inläggetSamma här.Nej, jag är atesit
Trodde på kristendomen när jag var yngre, men sedan dess har jag tänkt och insett att jag inte riktigt bryr mig. Religion leder för det mesta bara till bråk.
Kan inte direkt säga att jag tror på någon Gud. Men vem vet det kanske finns något där ute.
↗ till inläggetAtt man är troende betyder inte att man per automatik är kreationist. Så vad menar du?
Tror jag gjorde en lite för stor generalisering där. Jag tror på vetenskapen, vilket kanske inte alltid stämmer överens med den uppfattningen som troende har.
↗ till inläggetSynd bara att det inte tror på någon gud. Det är inte ens en religion. :P
Sen när blev Buddhism inte en religion...?
↗ till inläggetDet har det aldrig varit. Buddhism är ingen religion eftersom att buddhister inte tillber en gud. Buddhism är mer av en livsfilosofi.Sen när blev Buddhism inte en religion...?
Buddhism eller Buddha Dharma "Buddhas väg" är ett praktiskt levnadssätt och en religion med ursprung i Indien. Buddhismen grundades för cirka 2500 år sedan av prins Siddhartha Gautama av Shakyaklanen. Prins Siddhartha nådde under intensiv meditation i Bodh Gaya, en liten ort söder om Gaya i Bihar, något som beskrivits som uppvaknandet eller upplysningen och blev genom detta känd som en Buddha, en som nått perfekt kunskap.
Tolka detta hur ni vill, taget direkt och oavkortat från Wikipedia så detta är varken bu eller bä.
Jag har för mig att det finns en undergrupp buddhister som tillber Buddha. Dock var det inte alls vad Buddha själv lärde ut, så gissningsvis är det en feltolkning av hans skrifter eller något eget påfund.