💬
Logga in
Fuska.se

Tror Du På Någon Gud?

50 svar · startad

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag har för mig att det finns en undergrupp buddhister som tillber Buddha. Dock var det inte alls vad Buddha själv lärde ut, så gissningsvis är det en feltolkning av hans skrifter eller något eget påfund.

/facepalm ???

Buddismen ÄR klassad som en religon... Annars hade det varit jobbigt, för det är lix en av dom 5 stora religionerna.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

/facepalm ???

Buddismen ÄR klassad som en religon... Annars hade det varit jobbigt, för det är lix en av dom 5 stora religionerna.

"Religion" är knappast rätt benämning på buddhism. Det är fortfarande huvudsakligen en livsfilosofi och inga gudar är inblandade.
Nivå 8 · Veteranfuskare

Det behövs ju knappast finnas gudar inblandade för att det ska räknas som religion.

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator
↗ till inlägget

Det behövs ju knappast finnas gudar inblandade för att det ska räknas som religion.

Men vad är egentligen en religion? Finns det en tydlig definition på vad en religion är?

Sedan om buddhism kan klassas som en religion beror på vem du frågar.

Men håller med Whore om detta, jag ser buddhism mer som en livsfilosofi än religion.

12 May 2011
Nivå 8 · Veteranfuskare

Religion är ungefär ett synonym på tro, en tro på hur man uppstod och meningen med livet.

Nivå 12 · Mästerfuskare

"Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen."

Inom buddhismen förekommer det flera andar, själar och annat liknande.

"Although an absolute creator god is absent in most forms of Buddhism, veneration or worship of the Buddha and other Buddhas does play a major role in all forms of Buddhism."

Buddhism är i allra högsta grad en religion, även om den är icke-teistisk.

Nivå 9 · Veteranfuskare

Ur ren faktasynpunkt så är Buddhism dessutom en av de fem världsreligionerna, så end of discussion.

lite smått offtopic så hade jag föredrag om islam i skolan idag, det var kul. :)

Nivå 9 · Veteranfuskare

Ur ren faktasynpunkt så är Buddhism dessutom en av de fem världsreligionerna, så end of discussion.

lite smått offtopic så hade jag föredrag om islam i skolan idag, det var kul. :)

14 May 2011
Nivå 10 · Veteranfuskare

EDIT: Kolla Guggo's inlägg.

Senast ändrad:

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

"Religion" är knappast rätt benämning på buddhism. Det är fortfarande huvudsakligen en livsfilosofi och inga gudar är inblandade.

Inom buddhismen tror på man gudar, dock att de är för svaga för att kunna 'påverka' världen.

Ja, jag tror på Gud.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Inom buddhismen tror på man gudar, dock att de är för svaga för att kunna 'påverka' världen.

Ja, jag tror på Gud.

Hm. Vad jag minns lärde väl Buddha aldrig ut någonting annat än hur man skulle leva, dvs inte i överflöd, inte i fattigdom, inte skada andra, inte äte kött etc.? Vad är det för gudar du talar om?

Dessutom skulle det vara mer intressant om du skrev vad du tror på, varför du gör det och när du började med det. :)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in