Att begå självmord är enligt min mening ingen ynklig eller patetisk handling, mår man så dåligt att man begår självmord så skulle jag säga att man har haft det ganska dåligt psykiskt eller fysiskt.
Jag tycker dock att det är skillnad på att begå självmord och att begå självmord. Antingen kan man hänga sig i sitt vardagsrum så att ens barn eller föräldrar eller någon annan anhörig få hitta en (då jag gick i tredje klass begick en man självmord som bodde i mitt område, sköt bort halva huvudet med ett hagelbössa i vardagsrummet och det var hans barn som kom hem först, som det brukade vara). Det skulle jag säga är en självisk handling.
Han kunde ju lika gärna ha skickat ett brev till t.ex. polisen och förklarat att han har skjutit sig själv och vart (innan han gör det) och sedan åk någonstans där människor inte rör sig så mycket. Att tänka på sådana saker kanske är mer eller mindre omöjligt men då skulle man ju iaf minska påverkan av sin handling för nära anhöriga. Så klart är det ju hemst för vem som helst att hitta en person som har begått självmord men någon måste hitta kroppen och då är det nog bättre om det inte är ens egen familj.
Sedan tycker jag det är väldigt själviskt när (speciellt tonåringar) skär sig i handleden eller sväljer piller och sedan ringer en ambulans, det jag syftar på är de människorna som faktiskt inte försöker begå självmord utan vill ha uppmärksamhet, som Mumutio sa så har vi många olika platser att få hjälp ifrån och att bli tvungen att skicka en ambulans till någon som faktiskt inte vill begå självmord och därmed dra resurser från t.ex. trafikolyckor tycker jag är själviskt.
Jag tycker iaf att det här är en väligt svår fråga och mina tidigare påståenden är bara "ungefärliga" finns så mycket som kan påverka i frågan så det är svårt att säga "så här är det" och få ett svar som alltid fungerar.
Soad_token