💬
Logga in
Fuska.se

Hur Långt Tycker Ni Västraffiks Kontrollanter Får Gå När Det Gäller Kontroll?

57 svar · startad

Nivå 13 · Mästerfuskare

Det är inte förbjudet att filma kontrollanterna iaf så vitt jag vet. Man får filma tjänstemän i tjänst utan deras tillåtelse eller hur? Det gäller iaf polisen. Sen om man får filma på vagnar och bussar eller på hållplatsen vet jag inte, men jag är intresserad av att få veta. Hur är det med Västtrafik? Är det helt privatägt eller äger kommunen/staten en del av det också? För i så fall är det väl en del av det offentliga?

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Det är inte förbjudet att filma kontrollanterna iaf så vitt jag vet. Man får filma tjänstemän i tjänst utan deras tillåtelse eller hur? Det gäller iaf polisen. Sen om man får filma på vagnar och bussar eller på hållplatsen vet jag inte, men jag är intresserad av att få veta. Hur är det med Västtrafik? Är det helt privatägt eller äger kommunen/staten en del av det också? För i så fall är det väl en del av det offentliga?

Jag har för mig att västtrafik ägs av västra götaland, vilket gör dom offentliga.
Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Jag har för mig att västtrafik ägs av västra götaland, vilket gör dom offentliga.

Det stämmer, kollade på wikipedia. Det är t.o.m. helt ägda av Västra Götalandsregionen (Västra Götalands landsting som består av kommuner). Alltså är de helt och hållet offentliga. Det innebär att man får filma och ta kort på både vagnar, bussar och hållplatser. Det innebär också att Västtrafiks arbete faller under offentlighetsprincipen, vilken säger att man som privatperson har rätt att se alla Västtrafiks handlingar.

"Offentlighetsprincipen regleras i Sverige i grundlag, Tryckfrihetsförordningen (TF). I TF: andra kapitel, 1§, står det: "Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar""

16 May 2012
Nivå 16 · Legendfuskare

Men vad ger dem då laglig rätt att ta ut en avgift om man åker utan kort?

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Men vad ger dem då laglig rätt att ta ut en avgift om man åker utan kort?

Ja nu när du säger det... Kan inte komma på någon annan institution/organisation förutom polisen och rätten som kan bötfälla. Om du t.ex. snattar i en butik får du ju inte böter av dem. Fast bibliotek kan ju lägga till en "böter" har jag för mig om man inte lämnar tillbaka böckerna man har lånat i tid.

Men var (och om) det är juridiskt reglerat i lagen vet jag inte, men guggo kan säkert slå på det, han är så flink med den boken.

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare

Vad jag vet så är det en avgift och inte böter de ger ut. Om man lånar en bok på ett bibliotek så måste man ju gå med på avtal som kanske säger att man är skyldig att betala om man lämnar tillbaka boken för sent. Men jag tror inte man går med på något sådant av att automatiskt sätta foten inne i en buss? Särskilt inte om den är offentligt ägd.

Nivå 9 · Veteranfuskare

Det står i deras reseavtal eller vad man ska kalla det att man måste ha giltig biljett under hela resan.

Senast ändrad:

Nivå 12 · Mästerfuskare

När man går på bussen så ingår man ett avtal med västtrafik där man går med på att följa deras reseavtal. Precis som när man sätter sig i en taxi. Dessutom regleras tilläggsavgiften av lagen.

"1 § Den som driver kollektiv persontrafik, för vilken regeringen eller förvaltningsmyndighet fastställer taxa, får under de förutsättningar som anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett."- Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Det står i deras reseavtal eller vad man ska kalla det att man måste ha giltig biljett under hela resan.

Jo men när godkänner man det? Jag inser att det är när man stiger på bussen men ändå, står det skrivet någonstans och i så fall var?
Nivå 9 · Veteranfuskare

Som Guggo skrev,när man stiger på.

Edit:såg att du skrev det,men svaret på din andra fråga står också i Guggos:s post.

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare

Finns ju lite lappar utspridda på bussen som jag tror nämner 1200kr avgift eller vad den nu står på. Och lagen säger ju bara att de får ta ut avgift och inget om att den som fuskåker måste meddelas om det i förväg.

18 May 2012
Nivå 2 · Novis
Trådstartare #32

Men om dom då Tex kommer på Buss spårvagn. O ber om leg så har man väl rätt att vägra lämna ut det?

Nivå 12 · Mästerfuskare

Du måste inte visa leg för en kontrollant, nej. Däremot kan de avvisa dig eller hålla kvar dig tills polisen kommer beroende på situationen.

Men nu kommer inte kontrollanterna på en vagn och ber om leg. De ber dig visa ditt färdbevis. Har du inte det så ber de dig om ditt leg så de kan skriva en tilläggsavgift. Vägrar du visa leg så slänger de av dig eller håller kvar dig och ringer polisen.

Så egentligen är det absolut smartast att bara visa leg.

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Du måste inte visa leg för en kontrollant, nej. Däremot kan de avvisa dig eller hålla kvar dig tills polisen kommer beroende på situationen.

Men nu kommer inte kontrollanterna på en vagn och ber om leg. De ber dig visa ditt färdbevis. Har du inte det så ber de dig om ditt leg så de kan skriva en tilläggsavgift. Vägrar du visa leg så slänger de av dig eller håller kvar dig och ringer polisen.

Så egentligen är det absolut smartast att bara visa leg.

Men vad får man egentligen för straff om polisen kommer? Jag menar kan man vägra att betala tilläggsavgift och ta ett mildare straff av polisen? Vad händer om man bara skulle säga nej till tilläggsavgift?
19 May 2012
Nivå 10 · Veteranfuskare

Men då är frågan, om man inte har ett leg då?

Nivå 16 · Legendfuskare
↗ till inlägget

Men då är frågan, om man inte har ett leg då?

Första och enda gången jag glömt min plånbok hemma kom det förstås en kontrollant. Jag hade då alltså varken busskort eller leg. Jag fick ange mina uppgifter så knappade de in det i en handdator och jag fick 50kr kontrollavgift för att jag ändå hade giltigt kort. Om jag inte skulle haft det skulle de kanske sätt det i datorn och man kan nog då inte heller ange falska namn.
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Men vad får man egentligen för straff om polisen kommer? Jag menar kan man vägra att betala tilläggsavgift och ta ett mildare straff av polisen? Vad händer om man bara skulle säga nej till tilläggsavgift?

Straffet för tjuvåkning är böter eller sex månader i fängelse om jag inte missminner mig. Om polisen kommer, och de bedömmer att du har begått ett brott så kommer de väl antagligen ta med dig till stationen, västtrafik kommer polisanmäla dig, sen blir det åtal och sådant.

Du kan vägra ta emot din tilläggsavgift , vänta på polis och hoppas att Västtrafik inte polisanmäler dig. Men helt ärligt så känns det...ja... även om du slipper åka med till stationen så känns det fortfarande väldigt onödigt att hålla på med polisen, och dessutom bli kraftigt försenad. Det överlägset enklaste är att bara ta sin tilläggsavgift istället för att chansa med polisen.

Edit: Fängelse kan man nog bara få i teorin, har extremt svårt att tro att du blir dömd till fängelse för tjuvåkning. Ovan nämnda är vad brottet (bedrägligt beteende, vilket innefattar tjuvåkning) kan ge.

Senast ändrad:

Nivå 13 · Mästerfuskare

Det är en intressant tanke ändå. Jag menar, när man vägrar tilläggsavgiften så tar ju polisen hand om ens fall och då är tilläggsavgiften i sig inte längre relevant, utan då är det "bedrägligt beteende" som man bedöms efter. Och eftersom tjuvåkning är ett så pass tarvligt brott, det är ju ändå tarvligare än att snatta t.ex. 1 hekto godis, så skulle det inte förvåna mig om bötern blir väldigt låg, kanske under 1200 kr.

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Det är en intressant tanke ändå. Jag menar, när man vägrar tilläggsavgiften så tar ju polisen hand om ens fall och då är tilläggsavgiften i sig inte längre relevant, utan då är det "bedrägligt beteende" som man bedöms efter. Och eftersom tjuvåkning är ett så pass tarvligt brott, det är ju ändå tarvligare än att snatta t.ex. 1 hekto godis, så skulle det inte förvåna mig om bötern blir väldigt låg, kanske under 1200 kr.

Nja. Du kan fortfarande åka på tilläggsavgiften. Du har ju fortfarande tjuvåkt, och Västtrafik har därför fortfarande rätt att ge dig en avgift.

Visst, bötern kan vara lägre än 1200 kronor. Men varför i hela friden skulle någon välja att hålla på med polis, genomlida en rättegång, få ett brottsregister och massa annat jobbigt bara för att man kanske kan få en böter som är lite lägre än tilläggsavgiften? Makes no sense.

Senast ändrad:

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Första och enda gången jag glömt min plånbok hemma kom det förstås en kontrollant. Jag hade då alltså varken busskort eller leg. Jag fick ange mina uppgifter så knappade de in det i en handdator och jag fick 50kr kontrollavgift för att jag ändå hade giltigt kort. Om jag inte skulle haft det skulle de kanske sätt det i datorn och man kan nog då inte heller ange falska namn.

Det är nu jag syftar på, inte har ett leg överhuvudtaget.

Jag tex fick mitt leg när jag var 14.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in