💬
Logga in
Fuska.se

Överljusfart

19 svar · startad · 🔒 låst

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Hur tror ni att man kommer upp i c (299 792 458 m/s)?

Jag tror att det har någonting med energin att göra..

Tillexempel.. man kan ju få fram energi med solljus med solceller..

Så fordonet måste ha flera miljoner mer energi-förbrukning. Det pga att ljuspartiklar typ inte väger något.. Men en bil ca 1000KG..

Jag tror också att fordonet måste vara extremt upphettad för att klara av hastigheten.. det för att varma atomer/monekyler rör sig snabbare!

Det enda jag vet som klarar av extremt höga temperaturer är Titan..

Men man måste ju också ha skydd mot G-kraften som uppstår mot männsikan i c det blir nog väldigt väldigt mycket! :P

Så.. Vad tror ni?

OBS!!!! :D Jag frågade min Fysik, Biologi, Kemi lärare om en del av min teori... Hon sa att det faktiskt var så! Jag frågade så här: " Om man tar en mycket kall sten och kastar den... Och sedan tar en mycker het sten och kastar den... Vilken flyger längst? " Hon svarade : " Den varma stenen flyger längre " !! Jag hadde rätt..! :)

Senast ändrad:

11 May 2006
Nivå 5 · Fuskare

Ljus är inte partiklar först och främst, det är ren energi. Förövrigt så går det inte att komma upp i en högre hastighet än ljusets hastighet, just för att man behöver energi för att röra sig och ljus är energi och inte behöver röra någonting utom sig själv. Men för attkomma upp i den hastigheten behöver man något som inte består av partklar utan något som inte väger nåt (fråga mig inte vad) och sen en hel massa energi bakom det.

Nivå 0 · Nykomling

Jag tror själv att vi aldrig kommer lyckas komma upp i "överljusfart".

Nivå 3 · Lärling

Fast om man testar med att åka i full fart rätt in i ett svart hål så kanske man kan komma upp i ljushastigheten fast då skulle man nog dö eller kanske hamna i en annan dimension

Nivå 5 · Fuskare

Man skulle sugas in i en pytteliten punkt mindre än en vattenmolekyl, och där är det varmt och otrevligt.

Nivå 7 · Fuskare

bara o springa vettu :P

Nivå 0 · Nykomling

Hihi jättekul.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Det går inte att färdas fortare än ljuset. Helt omöjligt. Då skulle man komma fram innan man kom fram.

↗ till inlägget

Det går inte att färdas fortare än ljuset. Helt omöjligt. Då skulle man komma fram innan man kom fram.

Det skulle vara ganska tufft
Nivå 12 · Mästerfuskare

mjo, men det är omöjligt.

Nivå 0 · Nykomling

Men med framtida teknik _Kanske_ vi kommer att kunna det..

Nivå 5 · Fuskare

Buzz Lightyear fixade det...

G-kraften är ingen fara eftersom g-kraften beror på accelerationen, inte hastigheten.

Nivå 12 · Mästerfuskare

man måste inte accelerera för att komma upp i ljusets hastighet då ?

Nivå 3 · Lärling

man kan ju accelerera lite i taget till man kommer upp till ljushastigheten eller mer

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Fast om man testar med att åka i full fart rätt in i ett svart hål så kanske man kan komma upp i ljushastigheten fast då skulle man nog dö eller kanske hamna i en annan dimension

Någon för länge sedan sa att man aldrig skulle kunna åka fortare än 15 km/h...

Stämmer det?

Njae, inte så värst mycket.

Så jag tror att människan kan åka så fort även om det tar entt bra tag innan de kommer på hur.

↗ till inlägget

Som guggo sa. Om jag skulle resa till v-ås skulle jag vara framme innan jag började resa, eller nåt sånt.
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Salzalada: Tänk först hur längesen det var. Tänk sen vilket inskränkt världsbild dom hade på den tiden. Då kanske du inser att den som sa det antagligen bara gissade utifrån vad han visste om världen. Idag så har man kommit fram till det med logiska slutsatser och test.
Nivå 0 · Nykomling

Men färdas i ljusets hastighet skulle bara vara bra för långa sträckor som t.ex. till pluto eller något dylikt.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Tråden totalt sönderspammad.

*låst*

🔒 Tråden är låst och kan inte längre besvaras.